talebesvær

brevkassespørgsmål

talebesvær

brevkassespørgsmål af
Luna
16 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Jeg har lige siden jeg kan huske haft problemer med at tale. Sådan fysisk. Jeg bruger rigtig mange kræfter og luft på at sige en enkelt sætning og ved ikke om det er normalt. Udover det fumler jeg også rigtig meget med ordene og meget mere end andre mennesker synes jeg selv. Jeg kan næsten ikke sige en sætning uden at lave fejl. Det tager mig også rigtig lang tid at danne en enkelt sætning. Det er ikke bevidst at jeg tænker så meget over, hvad jeg skal sige. Det er bare som om min hjerne bare er så lang tid om at arbejde. Det skal også lige siges at jeg er ved at blive udredt for asperger’s. Kunne det eventuelt være derfor jeg har de talevanskeligheder?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du har svært ved at udtale visse ord og desuden lyder det som om, at du også har svært ved at finde de rigtige ord og formulere sætninger. Du skriver at, du er under udredning for aspergers syndrom og at du spekulerer på om det har noget med det at gøre.

Sådan noget med talevanskeligheder kan skyldes mange ting så jeg kommer desværre ikke til at kunne give dig et sikkert svar. Bl.a. er det forskellige årsager man skal lede efter, alt efter om du har haft det sådan hele dit liv eller om det er noget relativt nyopstået.

Man kan se talevanskeligheder som led i forskellige psykiske tilstande. Men oftere er det bare, at talen blive helt unaturlig når man pludselig tænker en masse over det. Så man ser ofte, at det går over helt af sig selv når man måske kommer lidt mere ovenpå efter en stresset periode. Men jeg synes du skal fortælle de læger der står for din udredning om dine problemer med talen også. Jeg tror de er de bedste til at vurdere om det er noget der skal undersøges nærmere og om det har relation til f.eks Aspergers syndrom.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål