Klamydia - forældre?
brevkassespørgsmål af
Anonymt
17 år
Hej brevkasse. Jeg har ses lidt med en fyr, og har efterfølgende fundet ud af at han så andre samtidig. Jeg er derfor blevet nervøs for at kunne have fået klamydia, og vil gerne testes. Men hvis jeg tager til lægen med det, og får en test der, skriver de det så ikke ind et sted i ens journal, hvor ens forældre kan se det? Fordi jeg kan slet ikke snakke med mine forældre om sådan noget… Jeg er udemærket klar over at lægerne har tavshedspligt, men er bare i tvivl om det med journalen, som forældrene vel kan gå ind og læse. Tak på forhånd.

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål.
Dine forældre har ikke adgang til sundhedsjournalen på dine vegne. Det er kun dig, der kan logge ind med MitID og se svaret.
Derudover kan man ikke se notatet fra egen læge, da deres it-system ikke snakker sammen med sundhedsjournalen. Så det er også kun prøvesvaret du kan se.
De eneste svar forældre automatisk kan se er covid-svar.
Derudover er det jo meget ansvarligt og fornuftigt af dig at blive at blive testet. Som forældre, ville jeg være glad, hvis mit barn tog det ansvar.
Så kom du afsted til lægen:
Med venlig hilsen
Eva