Press og angst

brevkassespørgsmål

Press og angst

brevkassespørgsmål af
Sisse
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus Jeg har det seneste stykke tid følt mig lidt stresset. Siden jeg begyndte i 8. klasse (det er alligevel et stykke tid siden), har jeg haft en form for stress. Der er 3-4 måske 5 gange så mange prøver som i 7. klasse. Udover det har der vi også endnu flere lektier for. Som om det ikke var nok, så har jeg også Asbergers og har lige mistet min oldemor. Jeg har kontaktpersoner på min skole, som siger, at de vil minske min stress - de forsøger at lade mig prioritere nogle opgaver højere end andre. De siger at nogle lektier er skal-opgaver og andre er måske-opgaver, og de forsøger at lære mig forskellen, og siger samtidigt at ikke alle lektier skal laves 100%, mens jeg spørger gang på gang “ville den lærer, der gav mig opgaven sige det samme”, mens de dertil bliver helt tavse. Jeg ved at de gør deres bedste, og forsøger at give mig den bedste 8. klasse som muligt. Lærerne koridinerer eller aftaler aldrig med hindanden, så nogle gange har tre præsentationer til en eller to dage. Jeg aner ikke, hvad jeg kan eller skal gøre? Kan I hjælpe mig? Hilsen Sisse

Svar:

Kære Sisse!

Tak for dit brev. Mange unge fortæller os om stres og angst, når I kommer i 8 klasse. Du er kvik, du stiller dine kontaktlærere modspørgsmål. Det er sejt og modigt. Du rækker ud ved at skrive herind, for du er presset og føler angst for de mange skoleopgaver. I perioder kan du som elev ikke leverer det hele. Du har mistet en du holdte af. Det er naturligt, at energien går op og ned. Men jeg læser også i dit brev, at du undrer dig over at dine kontaktlærere ikke koordinerer med dine lærere, derfor holder du fast i at stille det samme spørgsmål hver gang som lyder sådan; “ville den lærer, der gav mig opgaven sige det samme”. Din vedholdenhed/stædighed er en gave, for du vil ikke acceptere, at det skal være sådan, for det giver ikke mening for dig, da du bliver presset til det yderste. Du har ret, sådan skal det ikke være. Du har et handicap, som gør du har brug for støtte. Men de råd dine kontaktlærere giver dig hjælper ikke dit pres.

Derfor er mit råd til dig at du/dine forældre tager initativ til et møde med dine lærere og kontaktlærere, hvor du fortæller om dit pres og dit ønske om en fælles koordinering. Du er sej, og jeg tror på, at du kan gøre det. Du har ret til at føle dig tryg og hørt.

I børnekonventionen står flg. rettigheder, der er brugbare for din situation:

- Artikel 29 – Undervisningens målsætning; Du har ret til en god skole, som giver dig den nødvendige viden og udvikler dig som menneske.

- Artikel 23 – Børn med handicap; Hvis du har et handicap, har du ret til at få hjælp til at udvikle dig og få et godt liv.

 - Artikel 12 – Retten til at udtrykke meninger og blive inddraget; "Du har ret til at have din egen mening, og den skal respekteres af de voksne."

Du kan tage et print af børnekonventionen med. Dit behov er at blive hørt. Det har du ret til for at føle dig tryg og tilpas i skolen. Alle dine lærere skal finde en opgavefordeling der passer til dig, det er deres opgave.

Jeg ønsker dig det bedste.

Hilsen Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål