Tænker på ting hele tiden
brevkassespørgsmål af
Joachim
18 år
Hej jeg har en uhyggelig film i hovedet som er træls og tænker på den hele tiden selvom jeg siger og prøver og tænke på noget andet men forgæves hvad kan man gøre er ked af det

Svar:
Kære dig,
Det lyder godt nok ikke rart at du har sådan en oplevelse efter at have set en uhyggelig film, at den ligesom bare hænger ved uanset, hvad du gør. Det kan jeg godt forstå du er ked af. Ofte er det sådan at når vi prøver at slippe af med nogle bestemte tanker eller følelser, så bliver det værre. Det kan være rigtig godt at distrahere sig selv nogle gange, som jeg kan høre at du også gør, men andre gange skal man faktisk prøve at "lade det være" og måske endda udfordre det lidt. Jeg ved ikke, hvad det er for en film du har set og, hvad det præcis er, der skræmmer dig. Er det en person eller bestemt situation i filmen? Uanset hvad, så prøv om du kan kigge lidt nærmere på det, der skræmmer dig. Når man ser film, kan nogle film virkelig ramme en fordi de prikker til noget, som ligger i en i forvejen - f.eks. kan man blive rigtig ked af at se en kærlighedsfilm, hvis man selv lige er blevet forladt. Så kan det gøre helt ondt indeni. Så tag et kig på, hvordan du har det for tiden. Er man i en periode, hvor man er mere følsom, bliver man ofte mere påvirket af stemninger, som det lyder som om du er blevet af stemningerne fra denne film. Det er selvfølgelig ikke noget du selv har tænkt over eller kan gøre for, det sker helt automatisk. Ligesom når man hører en sang, der rører noget i en eller bringer minder frem. Så igen, prøv at mærk efter - det kan hjælpe dig til at slippe af med den ubehagelige følelse, hvis du finder frem til en forståelse af, hvorfor du får det så skidt af lige netop denne film. Måske handler det om noget du er bange for kunne ske i det virkelige liv, men husk på at det er film.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig, så du kan finde ro indeni igen.
De bedste hilsener
Charlotte