Instagram-problemer.
brevkassespørgsmål af
Katja
18 år
På min Instagramprofil er der på en måde blevet slået nogle billeder op som jeg ikke selv har lagt op. Sådan nogle spam-solbrille-reklamer. Jeg slettede dem så snart jeg så det og ændrede mit kodeord. Hvordan er de kommet op på min profil, uden at jeg på nogen måde har haft noget at gøre med det? Er min konto blevet hacket? Jeg syntes selv at jeg er meget forsigtig på internettet og trykker ikke på ting jeg ikke ved hvad er, så jeg vil gerne vide, hvordan det er sket og hvordan jeg i fremtiden kan undgå det.

Svar:
Hej med dig- Tak for dit spørgsmål.Desværre er det ikke første gang, jeg hører historier som din. Netop Instagram har været involveret i en sag med hacking af millioner af profiler, som herefter bruges til at spamme profilens følgere med falske reklamer. Se eksempelvis her: https://thespinoff.co.nz/media/17-04-2018/i-got-instagram-hacked-by-the-fake-ray-ban-ads-and-im-mad-as-hell/Det er vildt irriterende og utrygt. Der har været spekuleret i årsagen (om det er datalæk eller bare "svage" passwords, der har været nemme at bryde) Uanset hvad, så har du gjort det rigtige ved at skifte password.
Du kan teste kvaliteten af dit password her: https://howsecureismypassword.net/ Forhåbentlig giver det dig fuld kontrol over profilen i fremtiden. Venlig hilsen Jonas