Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tænderne rykker sig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en pige på 16 år, der har den bøjle på, man får på nå man har haft fx togskinder. Mit problem er at når jeg tygger min tænder sammen og gør det i måske 3-5 sekunder så når jeg stopper kan jeg mærke en af mine tænder rykke sig. Og jeg ville spørge om det var noget jeg skulle sige til tandlægen eller om det var normalt? Og for info ville jeg sige at jeg har kortere rødder end normalt (hvis det har nogle betydning)

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål - og mit umiddelbare svar til dig er: ja, fortæl det til din bøjletandlæge.
Tænder sidder ikke klippefast i kæberne, der er et lille rum omkring tandens rod, der gør at den kan rykke sig lidt. Det er smart, for så undgår du at dine tænder knækker, hvis du tygger på noget hårdt. Men det betyder altså også, at du kan flytte med dem ved at tygge hårdt på dem.
Jeg kender selv fornemmelsen af at have tygget tyggegummi i nogle timer - når jeg spytter tyggegummiet ud og bider sammen, så "passer tænderne ikke". Det handler om at de tænder, jeg tygger med, bliver "trykket lidt ind i kæberne" - så andre tænder føles højere end normalt. Typisk forsvinder fornemmelsen af at de ikke passer helt sammen i løbet af nogle få minutter efter jeg er holdt op med at tygge tyggegummi.
På den måde tænker jeg ikke det er spor mærkeligt, hvis du virkelig bider hårdt sammen i nogen tid, at noget giver sig bagefter.
Dine kæber kan mærke meget, meget små ting - eksempelvis et helt tyndt stykke papir - hvis det bliver liggende på tænderne. Det er ikke tanden, der kan mærke noget, men den tynde hinde der er mellem tandens rod og knoglen, som tanden bor i.
Så altså, det er ikke sikkert, at det betyder noget. Men spørg din bøjletandlæge næste gang du kommer til kontrol. Måske er der en tand, der skal slibes lidt på.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge