Tænderne

brevkassespørgsmål

Tænderne

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej. Jeg har bøjle på lige nu og har haft det i et halvandet år nu. Mine tænder er lidt gule og det var de også i forvejen. Der er overraskende mange fra min klasse som også har bøjle på, og dem der lige har fået deres bøjle af har krid hvide tænder. Hvilket jeg ikke forstår for de havde gule tænder Inden og imens de havde bøjle på. Så jeg tænker hvad har tandlægerne gjordt da de har sådan nogen flotte hvide tænder ligepludselig?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit brev. Det er svært for mig at svare helt nøjagtigt på, hvordan det er med dine tænder og dem fra din klasses tænder, og hvorfor de har fået kridhvide tænder, efter at de har fået deres bøjle af. Derfor er mit bedste råd til dig at spørge dine tandlæger, hvordan det kan være, at dem fra din klasse har fået nogle flotte hvide tænder. Tandlægerne burde kunne svare dig på det, så jeg synes, at du skal prøve at spørge dem.

Du kan også spørge dine tandlæger om, om du børster dine tænder grundigt nok. For hvis ikke du børster dine tænder helt godt nok, så har tænderne bakterier siddende på sig, og så ser de mere gule ud end ellers. Så bed dine tandlæger se rigtig godt efter, om du børster dine tænder helt rene. De kan eventuelt give dig en såkaldt tandrensning, så kan du se om dine tænder bliver lidt mindre gule. Som sagt synes jeg, at du skal prøve at stille spørgsmålene hos din tandlæge. Du har formentlig både en bøjletandlæge og en almindelig tandlæge. Fortæl dem, at du er ked af din tandfarve og spørg dem begge, om de eller du selv kan gøre noget ved det.

Du kan også læse denne her lille artikel på Cyberhus, hvor der blandt andet står: "Du kan måske overveje at give det lidt tid og se om du kan lære at holde af dine tænder, selv om du synes de er skæve, for store eller små, for gule, at der er for store mellemrum mellem nogle af dem, eller noget helt andet. Måske bliver dine tænder, noget af det du om nogle få år, bliver mest glad for ved dit udseende."

Du kan også prøve at forkusere på, at dine tænder er blevet rettet ud og mere lige, når du får bøjlen af igen og glæde dig over det. De fleste vil sikkert ligge mere mærke til, at dine tænder er blevet mere lige, end at de måske er blevet lidt gule.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du finder ud af det :)

Venlig hilsen

Laura

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål