Sygefraværssamtale?!

brevkassespørgsmål

Sygefraværssamtale?!

brevkassespørgsmål af
Barbara
23 år
Oprettet 1 år 3 uger siden

Hej, jeg henvender mig vedr. sygefravær. Jeg arbejder som pædagogisk assistent i en børnehave, og jeg føler ofte at jeg er syg og må have sygefravær. Det er ofte arbejdsrelateret sygdom (forkølelse, øjenbetændelse) og andet, man kan erhverv sig fra børnene, så at sige. Jeg synes det er hårdt, at jeg ofte må ringe ind tidligt om morgenen og sygemelde mig, fordi jeg til dels er bange for at blive fyret og fordi jeg ved, at mine kolleger er meget pressede! Men hvad hjælper det at tage på arbejde med en dunkende spændingshovedpine, en ikke-eksisterende hæs stemme, løbende næse og en øm krop? Ikke så meget, hvis man spørger man. Men når det er hver 3. uge at jeg rammes af en slem omgang forkølelse, der gerne tager en uges tid om at gå væk, synes jeg det er hårdt. Jeg frygter også lidt at blive indkaldt til en såkaldt 'sygefraværssamtale' grundet mit fravær. Jeg har været på min arbejdsplan i lidt over et halvt år. Mit spørgsmål er, om sygefravær i daginstitioner (børnehave + vuggestue afd.) er normalt og hvor mange syge dage man skal have, for at blive indkaldt til samtalen? Hilsen B.

Svar:

Hej Barbara

Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at sygefravær i daginstitutioner er helt normalt. På din arbejdsplads er du sammen med små børn, som udforsker verden og stadig er ved at lære at blive renlige (tørre sig selv, vaske hænder, ikke pille næse, putte ting i munden osv.). Derfor er det også helt uundgåeligt, at der smittes med bakterier på kryds og tværs af børnene, deres forældre og jer i personalet.

Du spørger også om, hvor mange sygedage, man skal have, før man bliver indkaldt til en sygefraværssamtale. Som udgangspunkt indkaldes man kun til en sygefraværssamtale, hvis man er syg kontinuerligt i en længere periode. At du bliver syg hver tredje uge med forskellige ting, burde derfor ikke udløse en sygefraværssamtale. Det er i den forbindelse også vigtigt for mig at fortælle dig, at en sygefraværssamtale ikke er har formål at "kontrollere", hvor syg du er, eller hvor ofte du er syg. En sygefraværssamtale har til formål at finde ud af, hvordan du bedst kan blive i dit job. Fokus ville altså ikke være på at fyre dig, fordi du har meget sygefravær, men at se på, hvordan du ville kunne hjælpes til at reducere dit sygefravær.

Du skriver, at du er meget nervøs for at blive fyret, og at du får dårlig samvittighed over at melde dig syg, fordi dine kollegaer er pressede. Her er det vigtigt at huske på, at hvis man er syg, så skal man blive hjemme for at bryde en smittekæde, så man ikke smitter videre. Derudover er det også vigtigt at huske på, at man ikke kan være der for andre, på den måde som det forventes i en daginstitution, når man er syg. Derfor er det altid bedst at blive hjemme, når man er syg. Dét kan du prøve at minde dig selv om, hvis den dårlige samvittighed melder sig på banen.

Når det så er sagt, så kan det være, at du skal tage en snak med din leder om dit sygefravær, og hvordan du oplever det. Måske er det slet ikke noget, din leder har studset over? Måske er det helt normalt hos jer, at personalet er lagt ned af sygdom på skift i vinterhalvåret? Og hvis dit fravær er noget, som din leder har lagt mærke til, kan I måske tage en snak om, hvad du kan gøre anderledes. Skal du måske være ekstra opmærksom på din egen håndhygiejne? Kender dine kollegaer måske til nogle tips og tricks til at styrke immunforsvaret? Måske kan det være rart for dig at få italesat det, der for dig føles som elefanten i rummet. På den måde kan du få luftet dine bekymringer, og du kan få hjælp af din leder og/eller dine kollegaer, som måske selv har prøvet at stå i samme situation, og som kan genkende dine bekymringer og følelser.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar - og så sender jeg er stort kram i din retning.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål