Kan jeg gøre nogle gravide?

brevkassespørgsmål

Kan jeg gøre nogle gravide?

brevkassespørgsmål af
Jonas
15 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Jeg har et par spørgsmål.. håber ikke de er alt for dumme.. Kan jeg gøre en pige gravid hvis jeg fx har haft udløsning i badet, men efterfølgende selvfølgelig vasket mig og skyllet sæden væk? Kan jeg gøre en pige gravid hvis jeg nu har haft udløsning i toliletet og der når man skyller ud kommer en lille dråbe sæd på brættet ? Når jeg har haft udløsning vasker jeg altid mine hænder, men er stadig i tvivl om det er nok, tænker på hvis jeg røre ved noget efter om jeg stadig kan have noget sæd på mine fingre der vil gøre en gravid… Hvor lang tid kan sæd leve udenfor kroppen ? Sidste spørgsmål, kan en pige blive gravid af at røre noget fx et dørhåndtag eller en blyant ? Jeg skriver her ind da jeg er lidt i tivl om jeg kan gøre nogle gravide ved de ting jeg nævner her, eller om man skal hav haft sex for at kunne blive det. Håber i vil svare Hilsen den mig

Svar:

Kære Jonas

Det er helt okay at spørge om disse ting, og det er slet ikke nogen fjollede spørgsmål du kommer med der. Det er nemlig vigtigt at have viden om graviditet og seksuel sundhed. Jeg vil nu forsøge at svare på dine spørgsmål så godt som jeg kan:

Det er umuligt, at du kan gøre en pige gravid, hvis du har haft udløsning i badet og derefter vasket sæden væk. Sædceller er følsomme over for varme og sæbevand, og det er usandsynligt, at sædcellerne ville kunne overleve i sådanne forhold.

Det er heller ikke muligt, at du kan gøre en pige gravid ved at have udløsning i toilettet og have sæd på fx toiletbrættet. For at en pige kan blive gravid, skal sædcellerne komme ind i hendes krop via hendes vagina (skede) og befrugte et æg. Så medmindre sædcellerne kommer ind i hendes vagina, er det usandsynligt, at hun bliver gravid.

Hvis du har vasket dine hænder efter udløsninger behøver du heller ikke at frygte at du skulle have gjort en pige gravid. Sædceller kan dog godt leve lidt efter de er kommet ud af kroppen, men som sagt medmindre de har været i kontakt med pigens indre kønsorganer er det usandsynligt hun bliver gravid.

En pige kan heller ikke blive gravid af at røre ved noget, såsom et dørhåndtag eller en blyant. Så du kan være ganske rolig- igen en graviditet er kun mulig hvis sædceller kommer ind i pigens vagina.

Det er også vigtigt at huske på, at den bedste måde at beskytte sig mod uønsket graviditet er at bruge prævention hver gang fx kondom, så burde du bedst være sikret mod en uønsket graviditet.

Håber mine svar kan give dig lidt ro i maven, og skriv endelig ind igen hvis du har yderligere spørgsmål.

Venlig hilsen Kylie

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål