Flåt i fis
brevkassespørgsmål af
Forvirret pige
17 år
Hej venner, Jeg er blevet bidt af en tæge eller en flåt. Jeg fandt den en nat, og valgte at gå i seng. Næste dag var den væk. Så her starter mit spørgsmål. Kan en flåt eller en tæge kravle op i tisse missen og overlever, eller er den bare forsvundet? Mange tak Hilsen Forvirret pige

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for hvad der er sket med flåten, og jeg ville ønske jeg kunne give dig et ordentligt svar. Desværre er jeg så meget i tvivl, at du er nødt til at kontakte din læge.
Det siger jeg både fordi en flåt, selvom den er lille, kan bære rundt på en rigtig træls sygdom (borrelia), som kan blive ret alvorlig. Det er også derfor at man skal huske at tjekke sig for tæger, hvis man er i skovområder eller i højt græs, og de skal gerne fjernes så snart man finder dem. Det er ikke alle flåter der bærer på sygdommen, så det er altså overhovedet ikke sikkert at man bliver syg. Det er bare noget man skal være opmærksom på. Jeg siger det også fordi at hvis den er kravlet indenfor i din tissekone, så skal du have hjælp til at få den ud. Jeg tænker umiddelbart at det er usandsynligt at den er kravlet derind, for der er en ret høj grad af surhed i det område, og jeg forestiller mig at flåter ikke vil synes så godt om det. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Derfor skal du gribe telefonen og ringe til din læge.
En anden ting, du også kan gøre, er at gennemsøge din seng, for at se om den måske gemmer sig i lagnerne. Hvis du finder den der, så skal du bare være opmærksom på om området, hvor den sad, får sådan en stor rød ring omkring - hvis det sker, så skal du også kontakte lægen - og vagtlægen, hvis det er på ferie, aften eller weekend - fordi du så skal tjekkes og evt. have penicillin.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at du finder flåten.
Venlige hilsner,
Camilla