Mirtazapin
brevkassespørgsmål af
Siv
18 år
Hej! Jeg har fået Mirtazapin i ca. 5 måneder nu, da jeg havde meget svært ved at sove om natten pga. angst. Jeg har desværre taget 5 kilo på siden jeg startede på medicinen, og havde godt hørt at det var en mulig bivirkning. Jeg prøver selvfølgelig at spise sundt, især efter jeg har opdaget at jeg har taget på. Men jeg er ret nysgerrig på hvad det præcist er der gør at man tager på af Mirtazapin. Er det fordi det påvirker stofskiftet eller kun fordi man får øget appetit? Og hvad kan jeg gøre hvis jeg bliver ved med at tage på? Jeg har ikke lyst til at stoppe med medicinen heller da det er det første der virker. Har nemlig før prøvet sertralin som ingen effekt havde på mig. Vh. Siv

Svar:
Kære Siv
Tak for dit spørgsmål. Dejligt at du har fundet en behandling, som virker for dig.
Mirtazapin øger appetitten ved at blokere en histamin receptor. Der sker ikke nogen ændring af stofskiftet. Derfor kan man undgå vægtøgning ved at spise det samme, som man gjorde inden man startede på medicinen og ikke lade sig styre af den øgede appetit. Det er også en god idé at holde øje med vægten, så man ikke når at tage en hel masse på uden at opdage det. Ligesom alle andre, bør du også sørge for at dyrke 30 minutters motion hver dag.
Hvis du bliver ved med at tage på, ville jeg tage fat i den læge, som styrer din behandling. Han eller hun vil da kunne hjælpe dig med mere konkrete råd og sammen kan I få lagt en god plan for dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Line D.