Følelse af at underliv ryger ud.
brevkassespørgsmål af
Mille
18 år
Hejsa! Jeg ved godt at i nok vil anbefale at jeg bliver undersøgt gynækologisk, og det tænker jeg også jeg vil når jeg kan tage mig sammen og får mod på det, da jeg aldrig har haft sex og heller aldrig er blevet undersøgt “dernede”. Men jeg kunne godt tænke mig at vide om i har nogle idéer til hvad det typisk kan skyldes. Problemet er at jeg næsten konstant har følelsen af at jeg skal ”af med noget”, det føles lidt som om jeg skal tisse, men det føles også som om at hele mit underliv er ved at ryge ud, som om jeg holder inde på noget uden det er med vilje, for når jeg prøver at tisse, sker der ingenting. Jeg tror ikke det er blærebetændelse, da det på ingen måde svier eller gør ondt når jeg tisser. Jeg oplever også følelsen af at min skede (hullet og indeni “baby-hullet”) trækker sig sammen, ligesom når man holder sig eller spænder sine muskler dernede. Problemet har stået på siden sidste sommer. Nogen idéer til hvad det kan være? Mvh. Mille

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du døjer med fornemmelse af ofte at skulle tisse og desuden noget strammen, tunghedsfornemmelse ved skeden, hvis jeg forstår dig rigtigt.
Det er svært for mig at sige med sikkerhed hvad det kan skyldes, men jeg er enig i, at det nok er en god idé at gå til lægen. Hvis du synes det er for grænseoverskridende at blive undersøgt for neden må man altså godt sige det. Der er stadig flere ting man kan undersøge og vurdere.
F.eks ville det nok være godt med en urinprøve, så man er sikker på det ikke er blærebetændelse eller lignende, det kan nogen gange skjule sig lidt og være der selvom man ikke har ondt når man tisser.
Derudover kan man også mærke dig på maven og måske blive klogere på om du kan tømme din blære som du skal eller måske du kan have en vandblære (cyste) på en æggestok som driller.
Nogen gange kan man også have noget som det du beskriver som man ikke kan sige hvad er og som så plejer pludseligt at forsvinde igen.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at dine gener forsvinder igen.
Med venlig hilsen
Morten