Svigerfar og angst
brevkassespørgsmål af
Alberte
23 år
Hej cyberhus Jeg skriver da jeg er ved at blive godt og grundigt træt af min svigerfar. Det virker ikke som om han kan li mig og jeg ved ikke rigtig hvorfor for jeg er har ikke gjordt ham noget. Han har hele tiden et behov for at tjekke op på om vi har gjordt nogen ting eller gjordt dem godt nok. Han har et problem med at han hele tiden vil diskuterer ting og ham vil have ret og han kan ikke klare hvis fx min kæreste eller mig har ret i noget. Fx når noget er sådan så er det sådan og så skal man følge det det kan ikke laves om eller gøres på en anden måde. Vi har lige været på ferie sammen på sejerø og det synes jeg faktisk ikke var specielt hyggeligt. Han er en virkelig dårlig taber i spil og kan ikke klare at tabe og laver om på regler. Og snyder også og jeg synes bare det er pisse tarveligt og irreterende. Føler også han vil bestemme meget. Udover det har han også et eller andet behov for at tale nedgørende til os. Fx kan han ikke li mit job. Han siger at jeg bare tørre røv.. det gør mig faktisk mega ked af det. Man kan virkelig mærke det er fars drenge. Og at det hele handler om penge. Fordi min kæreste er ved at uddanne sig til ingeniør og komme til at tjene kassen. Det er som om der er nogen jobs der bare er bedre end andre dem hvor man tjener flest penge åbenbart. Og det er ikke engang fordi han selv har et dyrt job. Ham er vist elektriker. Og så fordi vi har snakket om at vi godt kunne tænkte os en båd på et tidspunkt. Og så skal jeg jo lige tage 20-30 ekstra agter i 10 år for at få råd til det. Jeg synes bare han er en idiot og jeg ved ærligt ikke om der er noget at gøre eller om vi bare må bide i det sure æble? Jeg føler at når vi siger noget til ham trænger det ikke rigtigt ind.. han virker mega ligeglad men jeg er ved at være godt træt af det Udover det lider jeg af angst. Jeg har noget ocd over for bakterier som gør at jeg har svært ved at være på arbejde.. det gør at jeg rigtig tit er meget nervøs og har uro i kroppen. Jeg går med en konstant nervøsitet i kroppen og jeg har svært ved at være sammen med andre mennesker, da jeg kan have meget skiftende humør. Tit er jeg i dårligt humør men det er pga min angst og det føler jeg ikke rigtig folk forstår selvom min chef har sagt det føler jeg hele tiden at folk er halvsure/fornærmede på mig lige så snart de kommer ind af døren. Og jeg får endnu mere angst fordi jeg hele tiden tænker på hvad folk tænker om mig og jeg er bange for de ikke ka li mig mere. Det stresser og bekymrer mig faktisk rigtig meget og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg føler den angst ødelægger alt for mig…

Svar:
Kære du
Tak for at skrive ind. Det lyder til at være en rigtig træls omgang med din svigerfar.
Jeg bliver nysgerrig på, hvordan din kæreste reagerer på, at din svigerfar opfører sig på den måde?
Det er desværre en ret normal ting, at man i et parforhold kan synes det er svært med svigerforældrene. Men på en eller anden måde lærer man at leve med det, og kunne være i det.
Hvordan oplever du forholdet til svigermor?
Jeg tænker det vil være rigtig godt, at du får talt grundigt med din kæreste omkring hele den situation omkring hans far. Så i sammen har mulighed for at finde frem til nogle handlemuligheder. At din kæreste måske får snakket med sine forældre om hvordan det er for jer, og særligt dig at være i. Måske at du på den måde også selv får mod til at sige noget til ham. Det er ikke sikkert han egentlig ved hvad alt det her gør ved dig, og hvis du ikke får sagt noget, ja så kan det være rigtig svært for ham at forstå det og ændre på det.
Du nævner sidst i brevet en angst og OCD, og her bliver jeg også nysgerrig på, om det er noget du får hjælp til at arbejde med, så de to ikke får lov til at styre dit liv? Måske angsten også kan have indvirkning på, hvordan du oplever hele situationen omkring din svigerfar.
Når jeg læser dit brev, lyder det for mig, til at du virkelig kunne have god gavn af at tale med nogen, måske en psykolog, men hvis du ikke føler dig klar til det endnu, kunne det måske give mening at tale med headspace.dk og se om der er et center i nærheden af dig? De er vant til at tale med unge om alt muligt, også angst, og rigtig mange unge har haft god gavn af et gratis forløb hos dem.
En anden mulighed kan være at kigge ind på gruppechat.dk og møde andre unge i chatten. Der oprettes jævnligt nye grupper, også om fx angst.
Det kan være rigtig rart at møde andre der kender til nogle af de ting man kæmper med, og sammen kunne finde nogle handlemuligheder til at få det bedre.
At leve med angst og OCD kan være enormt indgribende i hverdagen, og uden hjælp kan det bare være rigtig svært at håndtere!
Jeg håber virkelig du får talt med din kæreste om hvordan i kan gribe det hele an omkring svigerfar, og samtidig at du får hjælp til at håndtere din angst, så hverdagen ikke skal være så svær for dig at være i.
Venlig hilsen fra Rose