Svamp der nede

brevkassespørgsmål

Svamp der nede

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Jeg tror jeg har fået skedesvamp. Jeg har noget hvist lidt tykt udflåds lignene i min skede, men ellers har jeg ikke nogle af de andre symprimer. Jeg ved ikke om jeg skal gå til lægen, eller om det bare er en overreaktion.

Svar:

Hej med dig

Det er helt naturligt, at have hvidligt udflåd fra sin skede. Det kan variere i tykkelse og hvidlig farve. På det du beskriver, så lyder det som en helt naturlig del, af din cyklus.

Hvis der er tale om svamp, så vil det klø, gøre ondt, svie og der vil eventuelt også være rødligt i området/på de indre og ydre skamlæber. Det hvide udflåd, vil være mere som hytteost i konsistens. Skedesvamp kan behandles med håndkøbs-præparater som fx canesten stikpiller og/eller creme, men hvis det ikke er nok, så kan man også få behandling med medicin, der skal udskrives af sin læge.

For at forebygge svamp, så er det en god ide, at optimere sin "flora i skeden" ved fx ikke at bruge shampoo i området, men kun vaske med vand eller intimsæbe ( som er meget mildt).

Håber du kunne bruge mit svar.

De bedste hilsener

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål