Stresset
brevkassespørgsmål af
Anonymt
14 år
Hej, jeg har et problem! Altså jeg var en del af en venindegruppe en gang. Men den gik i i opløsning. En af dem er mega sur på mig, men ude og rejse og 2 andre hader mig også og de 2 de er sammen nu. Så er der mig og en mere og vi er sammen, men hende jeg er sammen med er VIRKELIG gode venner med hende som hader mig som er ude og rejse. Og hende som er ude og rejse er kun uvenner med mig og en mere. Jeg er knap nok venner med hende som jeg er endt med, vi bliver hele tiden uvenner og vi klinger virkelig ikke godt. Hun er træls og kedelig og vil aldrig noget efter skole med mig. Hun kan heller ikke lide mig. Så faktisk har jeg ingen venner. Her i dag så blev jeg grovt mobbet af 2 drenge fra min klasse og en af dem jeg var uvenner med begyndte at grine af det og bagtale mig med de der drenge. Så begyndte jeg at råbe 'klamme luder fis hjem til din stripperklub, der er intet at grine af udover dine fede lår som vejer mere end hele min krop' hvilket var virkelig dumt!!! Btw hele gruppen har været uvenner i lang lang lang tid mere end et år. Og vi bliver ALDRIG venner igen så det håb er allerede ude. Og hende jeg er sammen med begynder på en ny skole efter ferien. Men altså hende jeg kaldte luder er venner med hende jeg virkelig godt gad at blive venner med igen, som har blokeret mig på alle sociale medier. Men nu hader hun mig bare MEEGEEET mere!! Nu hader ALLE mig MEGET MEGET MEGET MERE og tænker at jeg er respektløs! Jeg fortryder det vildt meget og ved virkelig ikke Hvad jeg skal gøre i sådanne en situration!! I sær da jeg ved at hende jeg kaldte luder siger det til min klasselærer og ved ikke hvordan jeg kan forsvarer mig selv uden at på skældt ud og skrevet hjem sa det er mig der er skyld i det hele. Jeg ved ikke om jeg skal lyve for læren eller hvad jeg skal! Er MEGA stresset! Håber i har et råd jeg kan bruge!

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Det lyder til at være en temmelig rodet situation du er havnet i, så jeg kan godt forstå, at du har brug for råd til at finde ud af hvad du skal gøre.
Det er aldrig rart at blive uvenner eller komme op at skændes med nogen. Nogen gange får man sagt nogle ting man ikke mener, eller som man fortryder bagefter. Det lyder til, at det er det, der er sket for dig. Og hvad gør man så, når man har stået i sådan en situation, hvor man har sagt nogle dumme ting og alle har hørt det? Du skriver selv, at du er  i tvivl om hvad du skal gøre, og at du stresser meget over det. Jeg tror bedste du kan gøre, er, at stå ved det du har sagt, være ærlig og sige undskyld.
Du skriver, at du overvejer at lyve for din lærer, fordi du ikke vil have skældud. Det kan jeg godt forstå, for det er aldrig rart at få skældud. Men det er heller ikke nogen god idé at lyve, for hvis din lærer eller andre på et senere tidspunkt finder ud af at du har løjet, så vil de have svært ved at stole på dig en anden gang. Så mit bedste råd er, at du skal come clean og stå ved det du har gjort. Hvis du stille og roligt fortæller din lærer din side af historien, så vil jeg tro, at han eller hun er villig til at lytte og prøve at forstå hvordan tingene hænger sammen. Og måske kan han eller hun endda hjælpe dig videre til at komme på god fod med dine veninder igen.
Hvis du gerne vil videre fra episoden og have den ud af verden bliver du nødt til at snakke med dine veninder om det, der er sket. Fortæl dem, at det var en ærgerlig situation, og du er ked af, at du sagde som du gjorde. Når man har gjort noget dumt er det vigtigt at kunne sige undskyld, så den eller dem det er gået ud over får mulighed for at tilgive en, så alle kan komme videre. Og måske vil det også betyde, at I kan blive venner igen.
Jeg tror det er vigtigt, at du står frem og ærligt og roligt fortæller din side af historien. Ellers kan du risikere, at de andre i din klasse begynder at digte historier og finde på rygter om dig og hvad der er sket. Og så bliver det endnu sværere, at få folk til at lytte til din side af historien.
Husk på, at med ærlighed kommer man længst. Og hvis du viser, at du oprigtigt og inderligt fortryder det du har gjort, er der større sandsynlighed for, at de andre vil tilgive dig og være veninder med dig igen. Det er ikke sikkert det sker lige med det samme, og du er nok nødt til at give dem lidt tid. Men det er den bedste måde, hvis du gerne vil have et godt forhold til dem igen.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine