Strafbarhed ved køb af stoffer på nettet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Jeg står lige nu og venter på at kunne komme til i psykiatrien til en udredning for ADHD, der kommer til at gå minimum 60 uger for jeg kan komme til. Mine symptoner på Adhd er utroligt forstyrrende ift min uddannelse, og efter grundig research, har jeg besluttet at købe adhd medicin på nettet, selvom det er receptpligtigt, for at se om det kan hjælpe mig med min koncentration. Jeg er dog nervøs for at blive snydt når jeg handler sådan på nettet, og vil gerne vide om jeg ville kunne anmelde dem hvis de ender med at snyde mig, og hvad konsekvensen vil være for mig.

Svar:
Kære du.
Det er super svært med den ventetid der kan være, i forhold til at blive udredt.
Du skriver du gerne vil prøve at købe noget medicin online, og her vil jeg kraftigt fraråde dig at gøre det. Jeg forstår virkelig godt din tanke. Jeg tænker dog det her er vigtigt at du først lige får talt med din læge. Måske kan du komme til en privat psykiater som kan give en tid hurtigere. Måske lægen har nogle muligheder for at få fremskyndet tiden i psykiatrien, eller andre muligheder for løsninger lige nu og her.
En konkret ting kan være, at du fx i ventetiden afprøver en tyngdedyne, og se om den kan give dig en form for ro, særligt om natten. Det er meget individuelt hvilken man sover bedst med, så det er vigtigt også at kunne afprøve nogle forskellige. Fx også en kædedyne som følger kroppen anderledes end en kugledyne gør. Hvis nattesøvnen er forstyret, påvirker det os ofte om dagen. Ydermere kan tyngden fra dynen også give ro om dagen. Der findes mange hjælpemidler egnet til fx at lægge på benene med vægt, der kan berolige, en anden stol som kan hjælpe med den kropslige uro osv.
I forhold til at købe medicin online, så er det kun apotekerne i DK der må sælge receptpligtig medicin. Som du selv nævner, er der flere faktorer i det. Du risikerer at få en medicin der ikke er ren, eller du bliver snydt på andre måder. Ydermere risikerer du en forkert dosis, som kan gøre dig syg.
Der er risiko for en afhængighed, som du efterfølgende skal kæmpe for at komme ud af.
Derudover er det punktet med hvis du anmelder en for at sælge dig noget medicin, vil du selv risikere en straf for at have købt det. Det er bare en dum ting at få på sin straffeattest.
Hvis man har ADHD er det vigtigt at få den rette medicin, og i den rette dosis der passer til dig. Det er noget der skal afprøves i samarbejde med læger og psykiater, som kan vejlede i hvordan virkningerne bør være og hvornår der evt skal skiftes til et andet præperat.
Derfor vil jeg virkelig anbefale dig at få talt med din læge om hvad der kan gøres her i ventetiden. Måske også tale med din uddannelsesvejleder. Måske har de nogle muligheder der kan hjælpe dig i ventetiden. For igen, så forstår jeg virkelig godt din frustration, men jeg håber virkelig at du vil genoverveje at købe ulovligt online.
Mange hilsner Rose