stoffer

brevkassespørgsmål

stoffer

brevkassespørgsmål af
Muhamed
16 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

hej mit navn er Muhamed og jeg ryger hash og tager stoffer mine forældre tog mig i det og nu bliver jeg slået være dag jeg vil gerne slå tilbage og nu er jeg kommet op og slås med min far a i skolen spørger alle mine venner hvorfor jeg har alle de blå mærker og jeg svar altid at jeg elsker at spanke mig selv

Svar:

Hej Muhamed

Hvor er det godt du skriver, for det er godt nok nogle voldsomme ting du oplever lige nu.

Først og fremmest tænker jeg at du skal have hjælp til at løse situationen med din far. Det holder slet ikke at I kommer op at slås på den måde. Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at slå igen, når han slår. Din far er voksen, og han burde ikke slå...det er ikke i orden.

Har du overvejet at fortælle hvad der sker til en lærer i skolen? Din lærer kan hjælpe dig med at komme i kontakt med voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe familier, hvor der er situationer og konflikter ligesom det du beskriver. Nogen der først og fremmest kan hjælpe dig, men også hele din familie.

I alle kommuner kan man få ringe eller skrive helt anonymt og spørge hvordan man kan få hjælp. Hvis du googler din kommunes navn og Åben Anonym rådgivning, kan du finde det telefonnummer du kan ringe på i din kommune. Har du for resten kiggey her på Cyberhus. Måske har din kommune en chat, eller en brevkasse her: https://cyberhus.dk/ung-i

Det du fortæller med at du ryger hash og tage stoffer, bekymrer mig. Du skriver ikke noget om hvor meget du ryger eller tager, men jeg bliver bekymret fordi jeg ved at nogle unge ryger hash og tager stoffer fordi der egentlig er nogle ting de er kede af, eller har det dårligt med. Nogle bruger rusmidler til at "flygte" fra det der er svært, og selvom det faktisk godt kan virke, så er det en ret dårlig strategi på lang sigt. For de problemer man forsøger at komme væk fra bliver ikke løst. Der findes masser af muligheder for at få hjælp til at snakke om hash og stoffer. Også muligheder der ikke behøver at betyde at man SKAL stoppe helt. Men bare chancen for at snakke med nogen om hvordan man har det, hvad man bruger hashen eller stofferne til, og om der måske var noget man kunne tænke sig var anderledes. Inde på netstof.dk kan du både finde hjælp tæt på hvor du bor, og stille spørgsmål om til mennesker der er eksperter i at arbejde med unge og hash/stoffer. Jeg synes du på et tidspunkt skal kigge forbi.

Det vigtigste, lige nu, må være at få løst det her med din far, for det holder bare ikke. Det er så godt at du har skrevet her, og jeg håber virkelig du vil prøve at tage et skridt mere, og sige noget til en lærer, eller en anden voksen du er tryg ved. Eller kigge lidt nærmere på hvordan du kan få hjælp, der hvor du bor, så du ikke skal leve med vold, som du gør nu.

Mange hilsner

Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål