stadig rigtig bange
brevkassespørgsmål af
H
17 år
Hej cyberhus For snart et halvt år oplevede jeg, at jeg vist nok blev voldtaget til en fest. Jeg er ikke sikker på om det voldtægt, for det lyder meget voldsomt, men jeg føler ikke desto mindre det var et overgreb af en slags. Jeg var nemlig så fuld, at jeg ikke rigtig kunne sige fra eller til. En dreng jeg havde snakket og kysset lidt med, tog mig med ind på et soveværelse, trængte op i mig og havde 'sex' med mig, mens jeg næsten var ved at falde i søvn af at være så fuld og faktisk bare ikke magtede at gøre modstand eller sige nej. Ham kom på mit lår og gik bare og forlod mig efter og har ikke snakket med ham lige siden. Jeg har slet ikke fortalt det nogen, ikke engang mine forældre eller nære venner, fordi jeg på en måde føler en skam over det, både over at jeg rent faktisk var SÅ fuld, men også bare det faktum at det føles som et overgreb og jeg føler mig billig og sådan lidt 'slutty'. Jeg har betroet mig én enkelt 'veninde', der også var til festen, som sagde at det umuligt kunne være voldtægt, fordi jeg ikke direkte sagde nej eller prøvede at komme fri. Hun sagde også at jeg ikke skulle drikke så meget en anden gang. Lige siden da har jeg følt at det var min egen skyld og at jeg kunne have undgået det. En anden ting er, at jeg er blevet virkelig bange for den letteste og uskyldigste berøring, især fra mænd. Selv når min far krammer mig helt almindeligt, så skælver jeg og får nogle gange kvalme. Jeg er bange for at gå alene om aftenen og jeg undgår det også, og jeg er flere gange begyndt at græde når nogle mænd har skulle samme vej som mig, fordi jeg har troet de fulgte efter mig. Jeg går slet ikke til fester mere og har ikke drukket lige siden. Jeg ved det lyder lidt fjollet, men jeg vil bare spørge om jeg overreagerer på det hele? Det er jo trods alt snart 6 måneder siden og jeg kan jo virkelig ikke gå hele mit liv på denne her måde. Kan man virkelig overhovedet kalde det en voldtægt? Mange hilsner

Svar:
Kære dig
Mange tak for dit brev og hvor er det godt at du får skrevet til os, da det er rigtig vigtig, at man får delt det med nogen, når man ikke har det godt.
Du spørger til om du har været udsat for et overgreb eller en voldtægt? Og jeg tænker at det har du i den forstand, at dine grænser er blevet overskredet i en sådan grad, at du selv 6 mdr. efter overgrebet oplever at have reaktioner på den seksuelle oplevelse du havde til den fest. De symptomer som du beskriver omkring at have svært ved berøring, skam, bange for at gå alene om aftenen er alle sammen reaktioner som man kan have, hvis man har været udsat for noget traumatisk.
Din veninde har ikke ret i, at du bare skal komme videre, det har du nu forsøgt i et halvt år. For lad mig lige forsikre dig om, at en fyr må ikke gennemtvinge et samleje med en pige, ved bl.a. at udnytte at hun er for fuld til at sige fra.
Jeg vil råde dig til evt. at tage kontakt til det Center for Voldtægtsofre, der ligger tættest på dig, via hjemmesiden www.voldtægt.dk og så prøv at snak med dem om de reaktioner som du har og om der er noget de kan hjælpe dig med.
Og så vil jeg ønske for dig, at du genfinder din vej i livet.
Kærlig Hilsen
Carina