Hæmninger efter voldtægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :) Jeg er 18 og er ved at få min første seriøse kæreste. Han er 19, super dejlig og har længe været min bedste ven. Vi vil begge to rigtig gerne være sammen og have sex, men jeg har et problem - for 3 år siden blev jeg voldtaget, og jeg har ikke haft sex siden. Før voldtægten var jeg jomfru, og det var altså min første og eneste erfaring med sex. Nu har jeg fundet denne vidunderlige fyr som jeg gerne vil være intim med, men så snart vi begynder at få tøjet af og det bliver lidt "hot and heavy" begynder jeg at lukke ned! Jeg får simpelthen stress, jeg går i panik og kan slet ikke fortsætte. Det er selvfølgelig frustrerende for os begge, og jeg vil super gerne komme over mine hæmninger. Min kæreste ved godt, at jeg ikke er særlig erfaren på dette område, og at min seksuelle debut var ubehagelig, men han ved ikke mere end dét. Han har sagt, at han gerne vil hjælpe mig hvis det er noget jeg har brug for, og at han gerne vil lytte hvis jeg vil snakke med ham om det. Jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal fortælle ham? Jeg har prøvet at få det sagt et par gange, men det er meget svært for mig at snakke om, da jeg aldrig før har sagt det til nogen. Jeg tror dog han har en smule på fornemmelsen hvad der er sket - jeg har bl.a. bedt ham om aldrig nogensinde at holde mig fast, heller ikke for sjov, da jeg så går helt i panik, begynder at skrige og prøve at kæmpe mig fri. Har du nogen råd til, hvad jeg kan gøre for at kunne over mine hæmninger omkring sex? Jeg er meget tryg ved min kæreste og stoler fuldt og fast på ham, men jeg har meget svært ved at være nøgen sammen med ham, måske fordi jeg under voldtægten var helt nøgen. Vi har prøvet flere gange, hvor vi er kommet tæt på, men det ender altid med at jeg bliver nødt til at trække mig væk. Det har stået på i næsten 3 måneder nu, og jeg ved at han kæmper for ikke at blive utålmodig. Hvad skal jeg gøre for at komme videre, og hvor meget skal jeg fortælle min kæreste? Vi har snakket om, at jeg skal vænne mig til bare at være tæt på ham og føle, at det er ok, så de sidste gange vi har været sammen har vi taget det helt stille og roligt, så jeg bare kan vænne mig til den tætte kontakt. Jeg har brug for alle gode råd du kan give mig, da jeg ikke har andre at snakke med om dette. I alt fald, tak for din opmærksomhed og tid. Vh mig

Svar:
Kære 18-årige
Hvor er jeg glad for at du har skrevet til os. Det lyder som om du alt for længe har gået rundt og båret på det, du har været udsat for og at du har været alt for alene om det.
Jeg tænker umiddelbart, at hvis du har tillid til din kæreste – og det lyder det, som om du har – så synes jeg, du skal fortæller ham om det, der er sket. Det vil give ham en mulighed for fuldt ud at forstå, hvor svært det er for dig og det vil måske være med til at forhindre, at han bliver i tvivl om, hvorvidt noget af din reaktion kan skyldes ham. Så for at forhindre misforståelser men i høj grad også for at forhindre, at du skal blive ved med at være helt alene om det, der er sket, så synes jeg, du skal fortælle ham om det. Hvis det er meget svært at tage hul på, kan du måske skrive til ham, at der er noget vigtigt, du gerne vil tale med ham om næste gang i ses, så han kan hjælpe dig med at holde fast i, at I skal snakke om det. Det kan også være, at du skal fortælle ham, at du aldrig har fortalt det til nogle før og at det derfor er meget svært for dig at snakke om og at det kan være du reagere underligt eller anderledes end man skulle forvente når du skal tale om det. På den måde kan du gøre det tydelig, at det er meget sårbart og at han skal behandle det og dig godt.
Umiddelbart synes jeg det bedste ville være hvis du kom til at tale med nogle der kender til det at have været udsat for voldtægt og som kunne hjælpe dig videre. Jeg ved jo ikke umiddelbart hvor du bor men her ved Centret i Århus har vi for tiden et projekt hvor man kan få gratis behandling hvis man er mellem 13 og 24 år og har været udsat for voldtægt eller voldtægtsforsøg. Man er velkommen til at deltage ligegyldig hvor man bor. Uanset om det er en mulighed for dig eller ej synes jeg du skal ringe til mig på tlf.:78464835 så vi kan tale om hvordan du kan få noget hjælp. Det vigtigste er, at du får noget hjælp, så det der skete ikke kommer til at betyde, at du går glip af for megen glæde ved at være sammen med din kæreste, som du lyder til at være rigtig glad for. Indtil du får noget hjælp, synes jeg, det lyder rigtig godt det med at gå langsom frem i dit tempo og at lade dig vænne dig til ham og få en kropslig fornemmelse af, at det er trygt og rart at være sammen med ham.
Giv endelig lyd.
Kærlige hilsner
Anja