Mens

brevkassespørgsmål

Mens

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 6 måneder siden

Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg har stadig ikke fået min mens endnu. Alle fra min klasse har fået den og jeg er den sidste. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke for den. Jeg er en smule tynd. Jeg har haft udflåd i mindst 3 år. Jeg har også haft mens kramper et par gange. Mine bryster er ikke særlig store og er nok de mindste i klassen hvilket gør mig ret ked af det. Hver gang vi er til idræt taler alle om mens og jeg kan overhovedt ikke være med i snakken. Jeg føler de andre synes jeg er et barn fordi jeg ikke har fået mens. Nogle af mine veninder siger at jeg bare skal være glad for jeg ikke har fået mens endnu, men de ved ikke hvordan det føles at være den eneste der ikke kan være med i snakken og den eneste som ikke forstår hvad de mener og skal lades som om at jeg ved alt om mens. De ved ikke hvordan det føles ikke at vide om der er noget galt med deres krop. De har godtnok fået mens og synes det er mega nederen, men så ved de også at deres krop fungere ordentligt. Jeg høre noget om mens hver dag på skolen enten nogen der snakker om det eller et andet sted. Og hver gang jeg høre om det bliver jeg helt ked af det og føler der er noget galt med mig. Min mor fik hendes da hun var 14. Jeg begynder bare at være bange for at der er noget galt med min krop. Det er kommet til stykket hvor jeg sidder og græder hver dag fordi det er noget der betyder så meget for mig. Jeg ville gøre alt for at få mens. Plzz hjælp mig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre skal jeg bare lade som om jeg har mens eller er der noget jeg kan spise for at få det til at komme hurtigere.  Kan man tage til lægen eller skal man vente til man er blevet lidt ældre. Jeg kan virkelig ikke klare endu en dag med folk der bebrejder mig og at vide jeg ikke er god nok. Hvad skal jeg gøre. Hjææææælp!!

Svar:

Hej pige på 14 år, mange tak for din henvendelse.

Jeg kan godt forstå, at du går og tænker meget over, hvornår det bliver din tur med at få menstruation, når nu det fylder så meget hos dine veninder. I første omgang synes jeg, at du skal prøve at tage det med ro og ikke gå og bebrejde dig selv eller tænke, at der er noget galt med dig. Vores kroppe er forskellige, og du har stadig god tid til at få din første menstruationsblødning. Du kan ikke selv gøre noget, for at fremskynde det - og du er bestemt ikke den eneste pige på 14 år, der endnu ikke har fået sin menstruation!

De fleste piger får menstruation for første gang mellem 9-18 år og ca. 1-1,5 år efter, at pubertetsudviklingen er gået i gang. Det vil sige, at brysterne er begyndt at udvikle sig, der er kommet hårvækst i skridtet og der har været øget højdevækst. Dette sker typisk omkring 13-års alderen - men igen, vi er allesammen forskellige, så det kan alt sammen forekomme både tidligere og senere. Først når en pige når 16-års alderen og ikke har fået sin første menstruation endnu, bør man begynde at overveje, om der kunne være en årsag. Den hyppigste årsag er blot sen pubertet, hvilket ikke er en sygdom men kun betyder, at udviklingen er forsinket. Den vil ofte komme i gang af sig selv, og ofte har forældrene også haft en sen pubertetsudvikling. Andre hyppige årsager kan være spiseforstyrrelser, overdreven træning og graviditet.

Ud fra din henvendelse kan jeg fornemme, at du er meget påvirket af emnet, hvorfor jeg synes, at du bør kontakte din egen læge for som minimum at få snakket tingene grundigt igennem. Derudover synes jeg også, at du bør tale med dine forældre og/eller veninder, så du ikke går med dine bekymringer helt alene, men kan blive trøstet og få støtte. Generelt anbefales det, at en 16-årig pige, som ikke har fået menstruation, men som har bryster, kønsbehåring og øget højdevækst, bør kontake læge. Lægen vil stille dig en række spørgsmål, undersøge dig og eventuelt tage blodprøver og henvise dig til specialist.

Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i sindet og motivere dig for at søge læge. Husk, at der ikke er noget, du gør forkert, eller at du på anden måde er skyld i, at din menstruation ikke er gået i gang endnu!

Venlig hilsen

Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål