Slår i søvne

brevkassespørgsmål

Slår i søvne

brevkassespørgsmål af
Tanja
20 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej.

Jeg vil gerne høre om i ved hvad det kan være når min kæreste slår i søvne. Min kæreste har været igennem rigtig meget helt fra han var 11-12 år gammel han er i dag 22 år. Han har længe haft et hashmisbrug men er nu stoppet med at ryge hvilket resulterer i mareridt om natten. Her forleden der drømte han at nogle var efter ham så han slog dem i drømmen. Men han slog også mig mens han lå og havde den her drøm. Og han slog så hårdt at jeg fik en kæmpe bule i hovedet. Vi har sammen en datter på 1 år og jeg bliver helt utryg ved tanken om at han sover ved siden af os. Han nægter at tage til lægen eller andet. Er det normalt at slå som han gør i søvne?

Skal lige siges han har været igennem mange traumaer  Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at skrive men kan simpelthen ikke finde noget om det nogen steder

Svar:

Kære Tanja.

Tak for dit brev. Det kan være helt normalt at sove uroligt, men det er ikke normalt at begynde at slå vildt omkring sig i søvne. Det kan være meget forstyrrende for andre, at sove ved siden af en, som sover meget uroligt, og uanset hvad, må det have været noget af en forskrækkelse for dig at opleve. Jeg håber ikke det er en tilbagevendende tendens at han i sine drømme slår omkring sig, men ligegyldigt om det er det eller ej, så lyder det som om at din kæreste godt kunne bruge noget hjælp. Du skriver at han har været igennem flere traumer i sit liv. Jeg tænker, at hans hashmisbrug muligvis har været en måde, at håndtere nogle af de traumer på. Via sit misbrug har han måske dulmet eller lagt låg på nogle af de mindre gode oplevelser i sit liv. Nu, hvor han er stoffri, hvilket er helt fantastisk godt, så bliver han konfrontreret med de oplevelser han har haft. Også i sin underbevidsthed og i søvnen. Det er lidt af det, jeg tænker, når jeg læser dit brev. Det kan være det forholder sig anderledes.

Ud fra hvad jeg kan læse i dit brev, har I snakket lidt om at finde frem til en løsning allerede. Du skriver, at din kæreste ikke vil søge hjælp ved en læge eller andet, og det lyder rigtigt ærgerligt. Jeg kan godt forstå, du bekymrer dig for at sove ved ham og især at jeres lille datter sover i sengen. Det kan være, at hun ikke skal sove i jeres seng, når han har de her voldsomme mareridt. Det, tænker jeg også, at han godt selv kan se, er uhensigtsmæssigt.

Mit råd til dig vil være at du kan prøve, om du ikke kan overtale ham til at få en tid ved en læge. Hvis ikke for hans egen skyld, så for jeres lille familie. Fortæl ham om dine bekymringer og om, hvor ubehageligt det er at være vidne til hans mareridt. Hvis han ikke helt har modet til det lige nu, kan I selv prøve at tale om hans drømme, og hvad han tror de betyder. Det kan også hjælpe at give ham noget afslappende massage inden sengetid. Eller få ham til at ligge og høre noget afstressende musik. Regelmæssig motion er også altid godt til at blive krudtet af inden sengetid.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner, Lisa

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål