Spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Ak
15 år
Jeg fik det dårlig ud af det blå og begyndte at svede hvis jeg løftede mit hoved fik jeg ondt i hoved så rejste jeg mig og kunne kun se sort så faldt jeg ned i gulvet og kunne se igen efter 15-20 sekunder

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som en ubehagelig oplevelse. Der kan være flere årsager til, at du pludselig får det dårligt på den måde, og det er relevant at finde ud af, om der har været andre symptomer op til, under og efter ubehaget samt om du har været bevidstløs. Det er også væsentligt at finde ud af, om du har prøvet det før.
Der kan være tale om en refleksmedieret besvimelse, som kan udløses af flere forskellige ting, som f.eks. stillingsskift, anstrengelse eller angst, og som kan medføre kortvarigt tab af bevidsthed. Det kan være fordi blodtrykket og pulsen pludseligt falder pga. en forbigående fejl i nervesystemet, hvorved iltforsyningen til hjernen kortvarigt er nedsat og giver bedvidsthedstab. Nogle oplever også, at blodtrykket bliver for lavt, når man rejser sig for for hurtigt op. Det er som sådan ikke farligt, men det kræver at man bliver informeret grundigt om tilstanden og lærer at håndtere den ved bl.a. også at lære nogle teknikker, der kan forebygge at man kommer til skade under bevidsthedspåvirkningen.
Andre tilstande kan også medføre kortvarigt bevidsthedstab, herunder epilepsi (der findes mange forskellige typer for epilepsi, også typer uden kramper) og sukkersyge (her er det et lavt blodsukker, der kan medføre bevidsthedstab).
Jeg vil altså anbefale dig at bestille tid hos din læge for at blive undersøgt nærmere, hvis du skulle oplever flere af disse tilfælde.
Mvh. Tatjana