Pinligt over for mig selv
brevkassespørgsmål af
H
15 år
Hej. Jeg er en 15-årig dreng uden en kæreste og nogle gange er jeg virkelig træt af at jeg ikke har en. Jeg har en søster på 16. Så her doe et par dage siden vr jeg virkelig træt af at jeg ikke var sammen med nogen. Jeg ved det lyder lidt mærkeligt men så lånte jeg min søsters tøj (uden nogen vidste det) og prøvede det på. Ideen var at jeg skulle forestille mig at det så varen kæreste jeg røte ved istedet for mig😶 jeg gjorde det får at blive tændt seksuelt men nu skammer jeg mig virkelig meget over det. Jeg bliver ved med at tænke på det og fortryder at jeg gjorde det. Altså mit mål om at blive tændt virkede da jeg fik en stor udløsning (første rigtige gang). Så mit spørgsmål er hvordan jeg kan komme til at stoppe med at tænkw på det, om du ved om det bare er nogenlunde normalt og om det ikke er mærkeligt?

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev og din modighed. Det har helt sikkert krævet rigtig meget af dig at skrive et brev, når du føler dig så pinligt berørt.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at du slet ikke er alene om det, du fortæller. Rigtig mange afprøver mange forskellige måder at blive tændt på, og det er der slet ingen skam i. Det gør langt de fleste faktisk på et eller flere tidspunkter i deres liv. Men som jeg kan forstå ud fra dit brev, så er du mest pinligt berørt over, at du tog din søsters tøj/"pigetøj" på, og fandt ud af, at ved at bruge det som en del af din fantasi, blev du pludselig meget mere tændt. Her vil jeg berolige dig med at sige, at hvad du gør for dig selv, er kun for dine (og måske i fremtiden din partners) øjne. Der er ikke noget galt i det, du gjorde. Du er ikke forkert fordi du blev tændt af det, eller at du følte at det gjorde oplevelsen så meget bedre - og nu, så meget mere pinlig.
Den ubehag, som du oplever nu, kommer muligvis af en forestilling om, at det gør ingen andre. Måske føler du, at du har brudt nogle usagte regler. Men jeg kan forsikre dig om, at det er helt normalt. Det er hverken mærkeligt eller forkert. Desværre er det ikke noget, mange tanker åbent om. Det er ikke fordi, det er forkert, men fordi mange er bange for at blive dømt. Du har slet ikke noget at skamme dig over. Du blev nysgerrig, og du afprøvede det. Og det er helt i orden. Det er der intet forkert i.
Fremadrettet ville jeg foreslå dig, at hvis du søger at gentage oplevelsen, så find noget tøj i en genbrug eller køb noget online, som du kan gemme i en taske eller skuffe, og som du kan bruge, når du har lyst. På den måde løber du ikke risikoen for, at din søster opdager det, og du skal til at forklare hende din situation. Selvom det ikke er forkert at udforske hvad man tænder på, så er det rarest ikke at skulle forklare så intime ting til familiemedlemmer.
Jeg håber du kan bruge mig svar, kære du. Du må altid skrive herind igen, hvis du får brug for det, og du er også meget velkommen til at bruge gruppechatten, hvis du hellere vil tale med andre unge om netop det at være ung.
Frida fra Cyberhus