Gennemsigtig sæd og rejsningsproblemer
brevkassespørgsmål af
Jens
25 år
Hej, Jeg er en dreng på 25 år, der altid siden jeg først begyndte at være seksuel, har undret mig over hvorfor jeg altid har svært ved at få stiv pik og hvorfor mit sæd altid er gennemsigtigt. Jeg er generelt meget liderlig konstant oppe i hovedet og har været sammen med mange piger. Men det kunne have været mange flere; da når først det kommer til stykket hvor jeg skal have sex, har jeg meget tit svært ved at få erektion (også selvom der er meget foreplay) og hvis jeg så endelig får den op, kan jeg meget nemt miste den igen under sex, og specielt under oralsex mister jeg den stort set altid. Hvis det dog fungerer, så får jeg også udløsning utrolig hurtigt, hvilket også er irriterende...Det har stået på siden jeg var teenager og udover det, har jeg siden også undret mig over hvorfor mit sæd altid er så gennemsigtigt. Har meget meget få gange set bare lidt hvidt i det, og jeg ved godt det er normalt at have gennemsigtig sæd, men når jeg altid har det, er jeg bange for jeg ikke kan gøre en pige gravid i fremtiden... Bundet ud i alt det her, har jeg i en længere periode spekuleret over om der måske er noget galt med mig psykisk (har adhd) eller min sæd kvalitet, da jeg faktisk ikke onanerer selv hver eneste dag. Nogle har også fortalt mig, det kan være fordi jeg har lavt testorone niveau. Derfor skriver jeg her, da det har stået på i mange år og synes det er lidt pinligt at gå til egen læge med... Håber i kan hjælpe og på forhånd tak!

Svar:
Hej du!
Det er nogle rigtige fine spørgsmål og tanker du har gjort dig og jeg er glad for at du har skrevet så vi kan forsøge at hjælpe dig. Det lyder til at der er flere problematikker så jeg tager dem lige en ad gangen. Først og fremmest beskriver du at du til tider har svært ved at få erektion.
Der er mange ting der kan påvirke ens evne til at få erektion og ofte når man er ung som dig vil det være en helt ufarlig psykisk årsag til problemet, eks. præsentationsangst eller stress mm..
Du skriver at du faktisk har været sammen med mange piger og at det faktisk er lykkes fint i mange tilfælde og det er jo positivt. Når det så er sagt, så syntes jeg alligevel ud fra hvad du har skrevet at det ville være en rigtig fin ide at gå til din egen læge og få en snak om det og evt. få undersøgt det yderligere ved eksempelvis nogle blodprøver.
Der er en lille risiko for at det kan være noget fysisk, som eksempelvis kunne være lavt testetoron som du skriver eller herudover eksempelvis sukkersyge, anden medicinforbrug eller rygning/alkohol, så derfor giver det rigtig god mening lige at få en snak med lægen. Det er noget der fylder meget hos dig og du skal huske på at lægen ser folk som dig ofte og meget gerne vil hjælpe. Det er bestemt ikke pinligt at gå til lægen med, tværtimod meget relevant!
Herudover beskriver du en bekymring for gennemsigtig sæd og hermed muligt nedsat evne til en dag at kunne gøre en kvinde gravid. Sæd/sperm kan være både lidt klar/gennemsigtig, hvidlig og mælkeagtig samt være lidt gullig og alt sammen helt almindelig. Det er først hvis den bliver lyserød/rødlig at det er vigtig at gå til lægen.
Man kan desværre ikke sige noget om ens evne til at gøre en kvinde gravid ud fra sædens farve, men det er helt normalt til tider at blive bekymret for det.  Sandsynligheden for at du har en helt normal sædkvalitet er stor og det giver først mening at tage den problematik op når det en gang bliver aktuelt.
Jeg håber at ovenstående har været svar nok på dine spørgsmål og take-home message er, at det er en god ide lige at få en snak med din egen læge.