P-piller og blodprobber?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Har hørt at man kan få blodprobber af p-piller så jeg er meget i tvivl om jeg skal starte eller gøre noget andet. Hvor farligt er det?

Svar:
Hej med dig.
Ja, man kan godt få blodpropper af p-piller, eller sagt på en anden måde, p-piller øger risikoen for blodpropper.
Der findes mange forskellige p-piller, og der er flere forskellige måder, hvorpå hormonerne i den enkelte p-pille-type er sammensat. Nogle typer øger risikoen mere end andre. Risikoen for blodpropper er stadigvæk ikke specielt høj, men den er dog øget. Risikoen afhænger af hvilken p-pille-type du tager, og derfor kan jeg ikke give et præcist tal..
Hvis man i forvejen har en sygdom der øger risikoen for blodpropper, kan det være at man skal finde en anden løsning end p-piller. Det kan feks. være sygdomme hvor blodet størkner nemmere og der dermed nemmere dannes blodpropper eller særlige former for migræne. Desuden øger rygning også risikoen for blodpropper og jo ældre man er jo større er risikoen også.
Før man får p-piller skal din læge have en snak med dig om pillerne og hvilken virkninger og bivirkninger der er. Det kan være en idé, at skrive dine spørgsmål ned, så du bedre kan huske dem når du skal til lægen. Du kan så efterfølgende beslutte dig for, om du vil have dem eller ej.
Der er mange præventionsformer så der kan sagtens være en løsning der passer dig, om det så er p-piller, mini-piller, p-stav, spiral eller noget helt andet.
Når man tager p-piller er det vigtigt at huske, at de ikke beskytter mod seksuelt overførte sygdomme. De beskytter kun mod graviditet. Har du ikke en fast partner, vil jeg derfor anbefale, at du bruger kondom, så du minimere riskoen for kønssygdomme.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea