Opkast efter 4 timer og 30 minutter man har taget sin p-pille
brevkassespørgsmål af
Nervøstøs
18 år
Hej
Igår var jeg til hyggedruk med min kæreste, jeg fik taget min p-pille på det tidspunk jeg skulle tage den.
Da vi så kom hjem havde mig og min kæreste sex, efter det fik jeg det lidt dårligt og kastede op. Men der havde jeg taget min p-pille for 4 timer og 30 minutter siden.
Virker pillen så stadig?
Og hvor lang tid går det før kroppen indtager p-piller?
Mvh En nervøs pige:)

Svar:
Hej du
P-pille optages i kroppen efter helt op til 6 timer. Derfor er du altså ikke med sikkerhed beskyttet mod graviditet, da du kastede op efter ca. 4,5 time. Du bør betragte det som, at du har "glemt" at tage denne pille.
Hvis du hurtigt har taget endnu en pille - dvs mindre end 36 timer efter den sidste inden den, du kastede op, så kan du du fortsætte med at tage på dine faste tidspunkter og vil fuldt beskyttet mod graviditet. Er der gået mere end 36 timer fra den sidste pille inden du kastede op, så kan du stadig tage en pille med det samme og fortsætte med at tage de planlagte fremover. Dog skal du bruge kondom de næste syv dage, da beskyttelse her er nedsat. P-piller er ikke ens, og jeg vil foreslå dig at læse indlægssedlen til dine p-piller, hvor der står hvordan man skal forholde sig, hvis man har glemt en pille.
Endelig kan du holde øje med om du får din menstruation, når du holder næste pause. Hvis du ikke gør, vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest.
jeg håber at svaret kan hjælpe dig.
Venlig hilsen Jens-Christian