Flytte hjemme fra når man er 11
brevkassespørgsmål af
Katrine
11 år
hej brevkasse jeg er en pige på 11 og jeg nogle venner fra min skole som gåR i samme klasse som mig men jeg må ik få en hund og der er så mange ting jeg ikke må så mig og mine venner har snakket om at flytte til et hus i samme by som min skole og forælder jeg vil selvfølglig stadig gå i skole men må man godt selvom man ik har fået tilladelse af sine forælder eller skal man have tilladelse hvem skal man ringe til og hvordan finder man et hus kh Katrine

Svar:
Hej Katrine
Det er ikke altid, man kan få lov til lige præcis det man gerne vil, og så kan det jo føles som det helt rigtige at flytte et andet sted hen.
Hvis man er under 18 år, skal man have tilladelse fra sine forældre til at flytte et andet sted hen. Så ud fra det du fortæller lyder det ikke rigtig som en mulighed for dig og dine venner.
Derfor tænker jeg at du bliver nødt til at tale noget mere med dine forældre om de her ting som du ikke må.
Det er både skønt og hårdt at have en hund. Det kan være så hyggeligt, med sådan en blød og hyggelig "ven", men samtidig er der rigtig meget arbejde med at have hnd. Det kan være dine forældre ikke synes at I skal have hund?
Måske kan I snakke sammen om, at I kan få hund når du er lidt ældre, og du kan være den der har ansvaret for hunden? Det kan også være at du selv, eller dine forældre kender nogen der har en hund som du kan låne? Der bor måske hunde i dit kvarter som vil elske at du kom og leger lidt, mens den ellers er alene hjemme?
Nogle gange er man bare ikke enige med sine forældre, og det er vildt frustrerende. Den bedste løsning er at snakke om det. Og snakke om det igen, indtil man finder en løsning som alle er okay med. Det er ikke sikkert, at du kan få lov til at få en hund, og det bliver du så nødt til at acceptere indtil du er gammel nok til at flytte hjemmefra og selv bestemme helt.
Men til gengæld kunne der være andre måder, at komme i kontakt med hunde på. Hundelufter, hundepasser. Hjælpe til på et hundepensionat. Der er mange muligheder.
Jeg håber I finder ud af det sammen.
Gode hilsner
Niels-Christian