Nedgroet negl
brevkassespørgsmål af
Maiken
17 år
Jeg tror jeg har en nedgroet negl. Det er som om der er et stykke hud der går op over min negl på den ene storetå. Det gør ondt og nogle gange kommer der også lidt betændelse. Har læst at man kan få fjernet neglen hvis det er slemt. Men kan man ikke gøre andet. Jeg tør ikke gå til læge :'(

Svar:
Hej!
Hvis neglen er nedgroet så kan der opstå ømhed langs siderne (oftest kun den ene side), hævelse, hård hud og måske sårdannelse og betændelse. Det er meget forskelligt hvor mange gener man får.Årsagen til at man får en negroet negl er ofte, at neglen klippes for langt ned til siderne.Kombineret med brug af små sko, løstsiddende sko eller andre skader mod foden (fx fodboldspil), kan neglen skærer sig ind i hud og underhud.
Der kommer inflammation med hævelse og måske smerter, og tit også infektion. Behandlingen er hyppig sæbevask (1-2 gange om dagen), brug af fodtøj med god plads og at undgå at klippe neglen kort i siderne. Nogle gang er det salve med antibiotika og/eller steroid, ”bøjlebehandling” eller fjernelse af neglen ved en lille operation det der skal til.
Hvis neglen er nedgroet går det ikke over af sig selv, så der er ikke meget andet at gøre, end at komme afsted til lægen.
Held og lykke med det!
Vh
Rebecka