Børn og sygdomme
brevkassespørgsmål af
Ina
22 år
Hej Brevkasse, jeg er en lærerstuderende pa 22, som elsker mit studie og snart skal i praktik. Desværre er jeg pä det sidste meget plaget af en art tvangstanke, som jeg ikke kan give slip pa. I forbindelse med at min storebrors søn havde fäet skoldkopper, kom jeg pludselig til at frygte alle disse børnesygdomme, som jeg maske pludselig er i forhøjet risiko for at fa selv, nar jeg begynder at komme i kontakt med en masse børn pä daglig basis. Jeg har hørt, at disse sygdomme er ekstra slemme at fä som voksen, er det rigtigt? Er det ogsä korrekt, at hvis man ikke selv har haft børnesygdommene som barn, sä kan man som voksen blive smittet? Her tænker jeg på mæslinger, skoldkopper, røde hunde osv. Jeg kan ikke huske, at jeg skulle ha haft nogle af disse sygdomme som barn og mine forældre mener heller ikke, at jeg har haft dem. Er der en måde hvorpå man kan finde ud af, om man har haft disse sygdomme? Og hvis man ikke har haft dem, og det er korrekt at man som voksen så kan blive smittet, er der så en måde, man kan blive vaccineret mod dem? Jeg føler mig meget skør over at bekymre mig om dette, men kan ikke rigtig give slip på frygten. Mange hilsner fra den forhåbentligt kommende lærerinde:)

Svar:
Hej!
I Danmark har vi det vi kalder ”børnevaccinationsprogrammet”, hvor små børn på helt faste tidspunkter tilbydes vaccination mod forskellige muligvis alvorlige sygdomme med muligvis varige men, med vaccine der er testet både sikker og effektiv.De danske sundhedsmydigheder anbefaler at børn vaccineres mod difteri, tetanus (stivkrampe), kighoste, polio, invasiv Hæmophilus influenzae type b (Hib)-infektion, invasiv pneumokoksygdom, livmoderhalskræft (HPV), mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR). Udover HPV-vaccinen er alle vacciner givet når barnet er ca. 4 år.
Voksne som ikke er vaccineret anbefales MFR-vaccination for at beskytte sig selv, hindre smittespridning og her især spredning til børn og voksne med nedsat immunforsvar som ellers kan få alvorlige men. Smitte med mæslinger, røde hunde eller fåresyge under graviditet kan være meget alvorligt for fostret, hvorfor kvinder i fødedygtig alder får tilbudt gratis vaccination (før graviditet). Hvis man har haft en eller flere af de tre sygdomme eller tidligere er vaccineret, sker der ikke noget ved at man får vaccinen igen. Så spørg dine forældre hvorvidt du er vaccineret eller ej, og hvis ikke så overvej at blive det hos din egen læge. En blodprøve hos egen læge kan nogen gange vise at man har eller ikke har været smittet med en sygdom før, men det er begrænset hvor mange sygdomme man kan teste for.
Med det sagt så kunne din situation lyde lidt mere kompliceret, og en vaccination fjerner måske ikke de bekymringer du har, fordi man kan ikke vaccinere mod alle sygdomme. Samtidig er det ikke rimligt at bekymre sig så meget over sygdom, at man bliver hæmmet af det. Det er ikke rart at blive syg, så vi ønsker allesammen at undgå at blive smittet, men det er heller ikke rimligt at frygten for smitte fylder en stor del af vores følelses- og tankemæssige tilstedeværelse. Hvis du flere gange har oplevet at frygt for smitte er belevt overdrevet på den her måde, eller hvis andre ting har optaget dig på lignende vis, kunne det ligne tendenser til tvangstanker og det man kalder OCD. Jeg siger absolut ikke at du har OCD, men en overdreven frygt for smitte kan ses ved OCD, og afhængig af hvor meget det her optager dig og hvor stort et problem du synes at det er, så kan OCD-foreningens rådgivningstelefon varmt anbefales til råd og støtte.
Håber ovenstående kan hjælpe!
Mvh
Rebecka