Mærkelig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Har lige et par spørgsmål omkring min menstruation. Jeg er nemlig begyndt at tvivle på, om der er noget galt med den, siden jeg synes at jeg hver gang oplever nogle mærkelige ting som jeg hverken har hørt eller læst om før.
For det første - lige inden jeg får min menstruation og lige efter at min menstruation er stoppet igen, så får jeg det her meget brunlige. Tror ikke det er udflåd, for det er som sagt, meget mere brunt og flydende. Det er heller ikke menstruation, for det bløder ikke igennem. Ved i hvad det kan være?
For det andet - hver gang jeg har min menstruation, så efter jeg har tørret mig efter et toiletbesøg, er papiret helt fyldt med blod. I starten troede jeg at det var fordi jeg først lige havde fået min menstruation, men papiret er hver gang fyldt med blod.
Er der noget galt med min menstruation eller er disse to ting normalt?

Svar:
Hej med dig.
Du kan være helt rolig - det du oplever, er helt normalt.
De tidspunkter, hvor du bløder mest, indeholder menstruationen mest blod. Når menstruationen skal til at starte og i slutningen, hvor du ikke bløder så meget, kommer der mere slim, og derfor er blodet brunt. Det brune blod kan også skyldes, at kroppen "renser" ud for gammelt blod.
Det er ligeledes helt naturligt, at der kommer blod på toiletpapiret når du tørrer dig. Går du med bind vil kroppen hele tiden arbejde på at udskille blodet, og derfor vil der altid være en smule blod 'dernede'.
Har du flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen :-)
Mange hilsner
Christina.