Mega forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg er en dreng på 14 år som går i 7. klasse. Jeg er meget glad for piger og alt det der og har haft over 10 kærester siden 5. klasse. Min mor har siget at hun er bekymret over det fordi hun er bange for at vi gør sexting, men har sagt til hende at jeg ikke er klar til sådan noget endnu. Faktisk kan jeg ikke få udløsninger, selvom jeg er i puberteten med andre ting.
Men den anden dag skete der det, at vi var 3 piger og 3 drenge, der havde aftalt at lave lektier. og så foreslår pigerne at vi skal lege sp eller k. Det vil vi gerne og k plejer at være noget med at kysse eller røre hinanden uden på tøjet. Men da jeg efter ca 10 minutter får k får jeg at vide at jeg skal gå ind i et andet værelse og spille strippoker med den ene pige. Jeg var allerede megaforelsket i hende der og hun åbenbart også i mig. Det endte i hvert fald med at vi blev helt nøgne og jeg nød det virkelig og det gjorde hun også.
Det der gør mig forvirret er at jeg nu har gjort noget, som min mor synes er dumt, fordi jeg jo stadig er barn. Jeg er også forvirret over min pubertet for er det virkelig normalt, at en dreng på 14½ kun har lidt hår dernede og ikke under armene f.eks. Pigen jeg var sammen med synes det er fint at jeg ikke er så behåret og stadig har lys stemme, men kunne godt tænke sig at jeg fik udløsinger. Hvad sker egentlig først: overgang i stemme eller udløsninger.

Svar:
Kære dig...
Mange tak for dit brev. Det er dejligt, du skriver her ind til brevkassen omkring dine tanker.
Jeg vil prøve at besvare dit brev, så godt jeg kan, og give dig nogle råd med på vejen.
Jeg forstår godt, du føler dig forvirret og måske føler, at du har gjort noget forkert overfor din mor. I din mors øjne er du nok stadig hendes lille dreng, som ikke render rundt og hygger sig med pigerne. Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du har fortalt hende, at hun ikke skal bekymret sig over, at du laver noget seksuelt endnu.
Det er meget uskyldigt det, dig og din veninde har lavet sammen, og i virkeligheden gangske normalt. I puberteten fyldes kroppen med hormoner, og lysten og nysgerrigheden på sex og det andet køn, er meget forstærket. Så selvom du føler, du har gjort noget forkert, så er det helt normalt. Om du vil fortælle det til din mor eller ej, er helt op til dig. Måske vil hun blive glad for, at du deler sådan en oplevelse med hende. Måske har hun ikke lyst til at vide sådan noget.
Jeg synes, det er vigtigt, at du lytter til din egen krop, og mærker efter, når du selv synes, det er klar til at udforske mere af den seksuelle verden. Din mor kan ikke bestemme, hvornår du er klar til det. Hun kan rådgive dig og komme med hendes mening, men i sidste ende, så er det din krop og dine lyster.
Du skriver også noget om din pubertet, som du er lidt forvirret over.
Det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. For de fleste starter den i 13 års alderen og fortsætter ind til man er omkring 20 år gammel.
I puberteten vokser drenges penis og pung, man får ansigtshår (skæg), stemmen går i overgang og man får en dybere stemme. Tesktiklerne begynder at danne sæd, så man kan få udløsning. Grunden til, at du oplever, at der ikke rigtig kommer noget ud endnu, er fordi du ikke er helt kønsmoden. Man kan sammenligne det med pigers menstruation. Det kommer også først, når man er blevet kønsmodens. At være kønsmoden vil sige, at kroppen er klar til at kunne lave børn. Det kan være meget forskelligt, hvor det kommer. De fleste drenge får deres første udløsning, når de er mellem 14 og 15 år gamle. Men igen, det er meget forskelligt, hvornår man præcis oplever det. Det samme gælder din kropsbehåring og overgangen i din stemme. Det skal nok komme alt sammen lige pludselig.
Jeg håber, du fik lidt svar på dine spørgsmål. Ellers er du meget velkommen på vores 1-1 chat , hvis du har brug for snakke lidt mere.
Kærlige hilsner,
Anna