Lægeuddannelse

brevkassespørgsmål

Lægeuddannelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

hej læge... Je. Vil rigtig gerne være læge ved bare ikke hvad slags læge, så vil gerne vide hvad de forskellig læger laver som fx. Reservelæge, sygeplejerske, basiclæge osv... På forhånd Tak'! Håber du vi. Besvare mit spørgsmål :)

Svar:

Hej med dig

Jeg er glad for at høre, at du har interesse for lægefaget. Vi kan altid bruge en ekstra yngre kollega, og du er meget velkommen :)

Det tager 6 år at læse til læge på et af landets universiteter. Man læser 3 år til bachelor og herefter 3 år kandidat. Bachelordelen består af alle grundfagene for lægevidenskaben og på kandidatdelen studerer man sygdommene og er i forskellige ophold i klinikken (på hospitalerne og i lægepraksis).

Her er to links til nærmere beskrivelse af studiet på uddannelsesguiden. Der er en del forskel på, hvordan man studerer og hvilken rækkefølge, man læser fagene på i Aalborg, Aarhus, Odense og København. Det kan være en fordel at sætte sig ind i, når tiden nærmer sig.

https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelse...

https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelse...

Når man er færdiguddannet som læge, skal man arbejde og samtidig specialisere sig til speciallæge inden for ét af de 38 specialer inden for lægevidenskab. Det er en meget bred uddannelse og der er mange muligheder for specialisering og det får man mere og mere fornemmelse af i løbet af studiet og de første år som læge.

Når man er færdig, arbejder man det første år som basislæge i Klinisk basisuddannelse, hvor man har 2 ansættelser af et halvt års varighed på 2 forskellige afdelinger. Oftest på en hospitalsafdeling og i lægepraksis eller psykiatrien. Herefter bliver man autoriseret til at have selvstændigt virke og starter herefter sin speciallægeuddannelse i dét speciale, man ønsker at uddanne sig indenfor. Først med en 1-årig introduktionsstilling som introllæge og herefter søger man typisk hoveduddannelse indenfor specialet. Denne kan vare alt fra 4-6 år afhængigt af specialet.

Herefter vil man typisk arbejde i nogle år som afdelingslæge indenfor sit speciale, indtil man kan få en overlægestilling eller slå sig ned som praktiserende læge.

Titlen reservelæge er til alle yngre læger under speciallægeuddannelse. Altså både basislæger, introlæger og læger i hoveduddannelse. Det er ikke noget, man tænker meget over til hverdag.

Vi yngre læger arbejder oftest med at finde ud af, hvad patienterne fejler, behandle dem og kontrollere og følge dem med hjælp fra vores ældre erfarne kolleger. Sygeplejerskerne ser mere til patienterne i deres arbejde, holder øje med dem og har den nære kontakt.

Jeg håber, at jeg har fået svaret på dine spørgsmål. Tag et kik på linksne og når du kommer til at skulle i erhvervspraktik med skolen, kan du prøve at tage kontakt til en læge og være på arbejde med dem et par dage. Fx en skadestue eller en praktiserende læge vil være et rigtig godt sted at starte.

Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål