Er det nomalt / skal jeg gå til lægen?

brevkassespørgsmål

Er det nomalt / skal jeg gå til lægen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

hej bb jeg er en over væget pige på 16 år jeg er ca 105 cm om maven (ved jeg da jeg måler mig selv næsen hver dag) jeg væget ca 71 kg og har være igem et støre vækt tab hvor jeg har tabt 20-30 i det hele (har vækter ca 94 kg) på ja fra 2010 til nu og nu skal i bare høre jo det for i busker bruge jeg str 42 og har funde ud af jeg kan passe en strøre xs i tøje som jeg nok tro saver til 34 men det for det mest kun når det busker kan fisbe godt passe en neddel i str m men det så os rart start på mig men jeg kan det og vil derfor spøre dig pg det nomalt? skal os sige jeg ca 165 høje var jeg da jeg bilve målet sidet for ca 1-2 år siden men tro nok jeg er ca 170 i dag men er ikke sikker på det ved bare at når min far skal til længen næse gang har han love at tag mig med så jeg kan bilve målt i højen, har spure han om han synes det nomalt med xs i tøje og 42 i busker (til min far altså) og han sige det helt nomalt men havd siger de? synes de jeg skal gå til længen med det? eller skal jeg bare ha  tænjet min mave og lån noget mere i fom ?

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det flot at du har tabt dig så mange kilo!

Det er en rigtig god idé at tabe sig over en længere periode, som du har gjort, for så er der større chance for at man holder vægttabet varigt.        Når du får målt din højde hos lægen kan han samtidig regne din BMI (Body Mass Indexx) ud, som siger noget om "hvor sund" din vægt er i forhold til din højde.

Hvis du er et sted mellem 165-170 cm høj og vejer 71 kg, er du godt på vej ned mod "normal" området.

Jeg kan forstå, at du gerne vil vide om det er normalt at bruge en størrelse 34 i overkrop og en størrelse 42 i underkrop?

Det er ganske normalt at enten være "æbleformet" eller "pæreformet" i kropsbygning. Det vil sige, at fedtet ikke sætter sig jævnt fordelt over hele kroppen, men har nogle favoritsteder det sætter sig på. For eksempel omkring maven, overarme og ryg ved "æbleformede" personer og omkring numse, hofter, mave, lår og inderlår hos "pæreformede" personer.

På det du har beskrevet kan jeg læse mig til at du må være "pæreformet". Det er ganske normalt og ufarligt. Det behøver du ikke at gå til læge med.

Det vil være en god idé, at fortsætte det gode arbejde med sund kost og motion, som du sikkert allerede gør i forvejen.

Det er muligt med sund kost og motion at ændre lidt på fedtdepoternes størrelse, således at det hele ser mere jævnt fordelt ud.

Held og lykke!

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive til os igen.

Med Venlig Hilsen.

Gazelle