Jul
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Jeg bor i Odense, men det gør ikke noget det er et stykke væk enten i jylland eller sjælland hvis der ikke er noget på fyn hvor man kan holde jul
og tak fordi du gider at prøve at undersøge det. For jeg kan ikke rigtig finde noget.
Emma.

Svar:
Kære Anonym
Nu har jeg været prøvet at kigge lidt rundt omkring og jeg har fundet lidt forskelligt. Jeg vil prøve at fortælle en smule om de forskellige ting og så kan du selv vurdere om det er noget for dig.
Hvis jeg skal starte tæt på, så har jeg fundet Café Paraplyen som er et mødested for forskellige mennesker der har det tilfælles at de ind imellem oplever at være ensomme. Paraplyen holder juleaften for dem der har lyst. Du skal forvente at der er en pris for aftenen på omkring kr. 150,- Jeg tror de fleste der deltager i julefesten på paraplyen er fra 30 år og opefter, men du kan prøve at kontakte dem og høre nærmere. Jeg har talt med dem i telefonen og de sagde at du meget gerne måtte deltage og at du selvfølgelig også er velkommen til at ringe og spørge lidt mere ind til hvordan aftenen bliver holdt.
Hvis vi bevæger os over til Jylland har jeg snakket med Svend i Baglandet i vejle. Baglandet er et mødested og et netværk for unge og voksne der enten tidligere har været eller lige nu er anbragt. Svend er leder af Baglandet og så er han også selv tidligere anbragt. Han fortalte om et arrangement i Aarhus der hedder Ønskejul. En ung fra Baglandet deltog vist sidste år i Ønskejul da hun var 17 og var meget glad for det.
Jeg ved godt at der er lidt langt til Aarhus, men netop fordi Svend kunne fortælle at andre unge gjorde brug af tilbudet synes jeg det er værd at nævne.
I øvrigt nævnte Svend også at du altid er meget velkommen til at kontakte Baglandet i Vejle. Både i forhold til jul, men også i det hele taget. Det er et super godt sted med masser af unge der alle er vokset op væk hjemmefra. Så det kunne være et rigtig godt sted at skabe et netværk.
I København afholdes der også i år Eventyrjul. Ligesom Ønskejul i Aarhus er Eventyrjul for alle...børn, unge og gamle. Jeg har talt med Sanne fra Eventyrjul, som meget gerne vil fortælle mere om juleaften hos dem, men også evt. hjælpe med at finde et sted du kan sove i Kbh, og i det hele taget et sted at være i juledagene. Du kan kontakte Sanne på tlf. 60 14 01 01
Til sidst vil jeg lige nævne det projekt der hedder YoungConnect, som ligger i Odense. Det er et tilbud til unge der er eller har været anbragt. Gennem projektet kan du som ung få tilknyttet en frivillig mentor. Der er mentorer i alle aldre...både unge og gamle.  Hvad du vil bruge mentoren til er fuldstændig op til dig. Nogle går i biografen sammen, nogen får hjælp til at møde andre og andre får konkrete råd omkring helt almindelige hverdags ting. Hvis du vil vide mere kan du læse om Young Connect her
Håber du har fået lidt at gå videre med. Du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner
Niels-Christian