Depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg tror måske jeg har en depression. Har taget nogle online tests, og jeg scorer ret højt. Ved godt jeg ikke kan regne med sådan nogle tests, så har overvejet at snakke med min læge. Men hvordan undersøger han så om jeg har en depression. Hvordan foregår det?

Svar:
Tak for dit spørgsmål.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at tale med din egen læge. I vurderingen af om man kan have en depression vil man typisk under samtalen stille en række spørgsmål som f.eks. kan være vedrørende energi, lyst, tankegang osv.
Derer ikke en blodprøve som kan give svar, men f.eks kan påvirkning af stofskifte give nogle af de samme symptomer med nedsat enrgi, træthed osv. Derfor kan man evt tage blodprøver.
Jeg kan selvfølgelig ikke forudsige hvordan lige netop din læge vil gribe det an, men jeg synes under alle omstændigheder at du skal kontakte vedkommende
Med venlig hilsen
Mads