Bløder stadig ved tampon
brevkassespørgsmål af
Stine
15 år
Hej cyberhus
jeg er en pige på 15 år som lige har haft min anden menstruation hvor jeg brugte tampon. Men selvom jeg brugte den blødte jeg stadig ned i mine trusser, selvom tamponen ikke var fyldt. Har tænkt på om den er for lille? håber i kan hjælpe!

Svar:
Hej med dig
Man kan få mange forskellige mærker af tamponer, hvor der på kassen står forskellig sugeevne. Dette er ofte markeret med plusser, altså et + eller måske 4 ++++, hvor dem med flest +++ suger mest. Når man bruger tampon skal man sørge for, at den kommer helt op og sidde. På den måde kan man heller ikke mærke, at man har den siddende. Man skal ikke være bange for, at den kan forsvinde - der er ikke hul hele vejen op og der er en snor, man skal hive den ud med. Men, helt op skal den - så suger den bedst, og du kan indføre den stille og roligt. Den behøver heller ikke være helt fyldt, før man skifter den. Så måske prøv at skifte den allerede efter 4 timer, også især på nuværende tidspunkt, hvor du ikke har haft din menstruation så længe, så du "kender " den ikke så godt endnu.
Tamponer kan købes i dagligvarebutikker og på apoteket, og håber du finder de rigtige.
Håber du kunne bruge mit svar:)