Hjertebanken

brevkassespørgsmål

Hjertebanken

brevkassespørgsmål af
Sarah
13 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej.

Jeg er en pige på 13 år, og jeg har været sammen med min kæreste i ca. 2 måneder nu. Jeg har dig et sprøgsmål, når jeg kysser med min kæreste, banker mit hjerte virkelig hurtigt. Jeg er ikke bekymret, men ville virkelig gerne vide hvad det betyder. Det banker så hurigt at vi begge kan høre det, og jeg kan også mærke det meget tydeligt.

Jeg håber der er en forklaring.

- Sarah

Svar:

Kære Sarah,

Mange tak for dit spørgsmål. Så vidt jeg kan forstå banker dit hjerte hurtigt når du kysser med din kæreste.

Det er meget normalt at opleve at ens hjerte slår hurtigt (hjertebanken) i visse situationer. Nogle gange kan hjertet også slå så kraftigt at man kan mærke og høre det. Det kan være ubehageligt at have hjertebanken, men oftest er det helt ufarligt. Hurtig hjertebanken kan bl.a. opstå når man er nervøs, forpustet, dyrker sport eller er spændt. Hurtig hjertebanken kan også opstå i forbindelse med visse sygdomme, herunder hjerte og stofskiftesygdomme.

Ud fra hvad du fortæller er jeg ikke bekymret for at du lider af hjerte- eller stofskiftesygdomme. Derimod tror jeg at din hjertebanken måske kan skyldes lidt nervøsitet eller "spændthed" over at du kysser med din kæreste. Det kan også være at du bliver forpustet og dit hjerte derfor slår hurtigt. Jeg tror du kan være helt rolig. Som sagt er hjertebanken ret normalt, og der er endda nogle der fortæller at de oplever hjertebanken bare ved at se på den person de er forelsket i.

På dit spørgsmål, lyder det som om at du kun oplever hjertebanken når du kysser med din kæreste. Det bekræfter mig yderligere i at din hjertebanken nok ikke skyldes en evt. sygdom.
Såfremt du oplever flere episoder hvor dit hjerte slår hurtigt når du IKKE kysser med din kæreste, er nervøs, forpustet eller spændt, synes jeg du skal tale med din læge om det. Din læge kan lytte på dit hjerte med et stetoskop og evt. foretage en undersøgelse (EKG) af din hjerterytme (som er helt ufarlig, smertefri og hurtig).

Jeg håber du kan bruge mit svar.
Ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål