Spørger min bonusfar omkring sex
brevkassespørgsmål af
Askepot
15 år
Jeg føler mig lidt mærklig over at jeg spørger mine forældre til råds om sex, men ikke begge to, kun min bonusfar. Jeg har ikke kontakt til min rigtige far men jeg har en supersød bonusfar som jeg kommer godt ud af det med. Og jeg har altså valgt at spørge ham om sex for jeg syns ikke rigtig vi får noget og vide i skolen. Jeg gider ikke spørge min mor for hun er så overpysse-nysset og bekymret altid og hun vil bare sige en masse om at vente og passe på og en masse formaninger for jeg er jo stadig hendes lille pige. Min bonusfar kan jeg snakke ordenlig med, måske fordi han er kommet senere ind i mit liv og han ved godt jeg er en ung pige og snart kvinde med lyster og behov. Og han ved hvordan drenge tænker og hvad drenge har brug for at vide og få hjælp til. Jeg har nogen rigtig gode snakke med min bonusfar om sex og lyst osv. Og jeg kan stole på ham og han fortæller ikke min mor noget. Mine veninder forstår mig overhodet ikke. Der er kun et par af dem der snakker sex med forældre og hvis det er så er det med ders mor. De synes vist jeg er lidt en pervert at snakke om det med min bonusfar. Er det meget weird?

Svar:
Hej Askepot
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du kan blive i tvivl om, om det er mærkeligt, at du taler med din bonusfar om sex, når det bliver italesat som du beskriver. Men det, du skriver, lyder faktisk rigtig sundt. Du har fundet en voksen, du føler dig tryg ved, og som du kan være åben og ærlig sammen med.
Sex er et vigtigt emne, og det kan betyde meget at have en, man kan stille spørgsmål til og dele sine tanker med. For nogle er det deres mor eller far, for andre en lærer, en pædagog, en bedsteforælder eller en hvilken som helst anden person som man har det godt med, som ved noget om emnet. Det vigtigste er ikke, hvem det er, men at det er en person, du stoler på, og som respekterer dig og dine grænser.
At du har det sådan med din bonusfar, viser bare, at I har et trygt og godt forhold. Jeg forstår godt, at dine veninder måske ikke kan sætte sig ind i det, men det gør ikke din oplevelse forkert. Det gør den bare anderledes end deres.
Så nej, det er ikke weird. Tværtimod er det rigtig stærkt af dig, at du tør tale om et emne, der kan være svært, og at du har valgt en person, du føler dig tryg hos. Det er det, der betyder noget.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus