Vil først have mere tid med mig selv
brevkassespørgsmål af
S
15 år
Jeg er lige blevet 15 og har fået en kæreste og han er supersød. Han er så småt begyndt at lægge op til sex og jeg ved jo godt det er meget normalt. Men sagen er at jeg er begyndt at onanere meget sent. Ved ikke rigtig hvorfor men jeg bruger så meget tid på sport at jeg måske ikke lige har tænkt på det før for nogen få måneder siden. Så jeg føler ikke jeg er fortrolig nok med min krop endnu før jeg har haft en længere periode med regelmæssig og forskellig onani og har lært at være nøgen med mig selv og lært min krop at kende. Jeg har sagt til min kærste at jeg nok er nød til at være mere sammen med min krop og lære dens muligheder at kende før vi kan være intime sammen så jeg kan få mest muligt ud af det. Tror ikke helt han forstår det. Men er det ikke fornuftigt nok at være meget fortrolig med sig selv før man går igang med andre? Ved godt jeg er kommet sent igang. Eller synes du jeg overtænker?

Svar:
Kære S.
Når jeg læser dit brev, så lyder det faktisk enormt fornuftigt og modent. Du viser, at du tænker over, hvad lige præcis du har brug for og er klar til, og det er præcis sådan, det bør være, uanset alder.
De fleste føler sig somregel først klar til sex, når de har lært deres egen krop bedre at kende og måske har mere viden om hvor de særlig godt kan li at blive rørt. Der er ikke noget sent eller forkert i at begynde at onanere senere end andre. Alle udvikler sig i forskelligt tempoere, og det er helt normalt og forventeligt. At du vil udforske dig selv først, så du kan føle dig mere tryg når du engang føler dig klar til sex, er en meget god beslutning og viser, at du tager din egne følelser og behov alvorligt og som en god første prioritet.
Jeg vil også gerne pointere, at det også er helt normalt, at din kæreste måske ikke forstår det helt, han er jo også ung og har ikke nødvendigvis samme erfaring eller refleksion som du har. Det er helt fint at forklare ham, at du gerne vil tage det stille og roligt, fordi det er vigtigt for dig at føle dig klar først. En god kæreste vil respektere dette, og ikke presse på.
Så for at svare på sidste del af dit spørgsmål: Nej, du overtænker ikke, tværtimod så passer du bare på dig selv, og det er en styrke og noget der er værd at respektere. Du skal bare tage alt den tid, som du har brug for, og somsagt hvis din kæreste virkelig elsker dig, så vil han respektere dette, lytte til dig og ikke presse unødvendigt på, husk på dette.
Håber du kan bruge mit svar og få lidt ro i maven.
Med venlig hilsen Kylie.