Spørgsmål om elev
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har tænk om det i stykke tid. Det har dog ikke været et stort problem for mig. Så derfor har jeg ikke skrevet her til. Men jeg hvad ikke hvad der er det rigtige at gøre så jeg har skrevet her til Jeg skal lige sige at går på en specialskole hvor der er elever der har det svært og har særlige behov. Det drejer sig om en elev. Lad os kalde ham for x. x har lidt svært og han kan hurtigt blive sur Da han gik på skolen i min parallelklasse var han stort problen for flere elever. Pga. at han hurtigt kan blive sur Har han slået flere elever (Der ingen elever der kommet til skade Pga. x. Det værste der er sket med x er at det har gjort ondt på nogle elever.) x har også smadret en lille rude i en dør. Og der han blev ramt i Stikbold kom en anden elev til at grine lidt. Herefter blev x så sur at han at en træstol og smadret den.Det er nogle af episoderne der har været med x .Det gør x frygtet Det gør x frygtet på min skole. En af mine klassekamerater gik i x klasse her var x et så stort problem for han at han ville skifte klasse. Grundene til at han er frygtet på min skole kan være at der sjældent sker slåskampe på min skole. Det gør at det er noget stort når der sker en slåskamp. Det kan været en af grundene til at x er frygtet. Jeg gik på en del hårdere skole før. Og der var det ret normalt at der var nogle der kom op at slås. Det gør at jeg ikke frygter x så meget. x skulle egentlig flytte for nogle måneder siden. Men da hans lillesøster blev født for tideligt og døde er flytningen forsinket. Så nu går x kun i Skoleklubben siden han snart skal flytte. Meningerne om x er meget forskelige fra elev til elev. Nogle synes at x skal smides ud af klubben. Andre synes at x har det svært og ikke skal smides ud af klubben. x har det nok bedre i klubben end i skolen så derfor er x ikke et så stort et problem som i skolen Men der har dog stadig været gange i klubben hvor det gik galt med x. En af gangene var i salen x havde nok en dårlig dag som der gjorde at hurtigt kunne blive sur x var også uvenner med en anden elev. x blev flere gange sur den dag. Men på trods af at klubben fik 2 advarseler om x. Så gjorde det stadik ikke noget for at stoppe x. x kom derefter op at slås med en anden elev. Det var ikke en særlig voldsom slåskamp. Men jeg syntes at klubben ikke gjorde særlig godt En anden episode var det tæt på at gå rigtigt galt. Her var der 2 elever lad os kalde dem a og b. Vi skulle have aftensmad a var lidt intereseret om x lillesøter ( han vidste ikke hvad der var sket med hende) så han spurgte x om det. x svarede ikke så b sadge til x at det er ret uhøfligt at ikke at sige noget ( b viste ikke nogot om lillesøsteren) x blev så ked og løb væk. Men hvis x havde haft en dårlig dag så kunne han måske blive rigtig sur og angribe a og b. Det skete heldigvis ikke men det var tåt på. klubben siger at de har styr på x men det synes jeg ikke. Da klubben ikke gjorde noget for at stoppe slåskampen. Og det var tåt på at gå rigtig galt med x Klubben har nok heller ikke nok voksene til at give x den hjælp han har brug for. Og klubbens voksene er nok ikke udanende til at håndere en elev som x. Jeg ved ikke hvad der skal gøres. Hvis klubben smider x ud hvil han nok få det meget svært. men det vil gøre mange elever mere trygge i klubben

Svar:
Kære dreng 16 år
Det lyder ikke så rart hverken for x eller for dig og de andre elever. Det må være svært at håndtere for jer alle og jeg kan forstå, at det har været utrygt at gå i klasse med x og nu at være i Skoleklubben med ham. Nogle gange bliver han meget vred og slår de andre , ødelægger ting eller løber væk, når noget er svært for ham. Måske har klubben ikke nok voksne eller er de uddannede til at tage hånd om x og de problematikker, der opstår ? Det vil være svært for x, hvis han bliver smidt ud af klubben , men det er også utrygt , hvis han bliver for de andre unge i klubben. Det er virkelig en vanskelig situation både for jer , men også for x. Som du skriver har han netop mistet sin lillesøster og snart skal familien flytte. Det er virkelig nogle bekymringer, som x går og tumler med. Klubben kan være det sted, hvor han føler sig tryg og et ånderum for ham, som bringer ham væk fra hans udfordringer.
På den anden side er det heller ikke let for dig og de andre unge. Nogle forstår x og har medfølelse med hans problemer og kan rumme, at han er udadreagerende i perioder. Andre er bange for ham. Det er forskelligt, hvor ens personlige grænser går og hvad der er let at forstå, da det for nogle skaber utryghed med hans adfærd.
Tænker, at der er en fastlåst situation og den har stået på rigtig længe. Hvad kan du og de andre unge i klubben gøre ? Mon du eller dine kammerater har snakket med de voksne i klubben om , hvordan I har det med x adfærd ?
Hvordan mon det ville være, hvis du eller dine kammerater snakkede med en voksen, som I har tillid til enten i klubben eller udenfor. Det kan jo også være jeres forældre , en lærer eller en anden voksen, som I oplever, at I kan snakke med . Det er værd a undersøge, hvordan de ser på det og hvad kan I gøre for at få det bedre i Klubben så alle føler sig trygge. Som du skriver det, lyder det som om, at I er rigtig gode til at drøfte x med hinanden og fortælle om, hvordan I har det. Hvordan mon x har det med det, at han ikke er accepteret og har det så svært, at han ikke kan snakke med jer og er nødt til at slå ? Det må være et stort press, der er på ham . Måske bliver han smidt ud af Klubben måske ikke. Det virker ikke, som om han er så god til at tale om tingene og det må være en stor sorg for  ham at miste sin lillesøster og flytte væk fra de vante rammer til et ukendt sted.
Hvad er det rigtige svar ? Desværre er der nok ikke noget rigtigt svar på, hvordan I vil få det bedre med x. Det er bare så vigtigt, at I får snakket med de voksne, der arbejder på specialskolen , jeres forældre eller de voksne i Klubben. Det må også være svært for x, at være den dreng, som de andre ikke kan lide og er bange for. Når han slår er det et tegn på krise og at han har nogle udfordringer, som han ikke selv kan magte. Det er vigtigt at både x og I andre får noget hjælp af de voksne til at tackle den anspændte situation , som I er i. Hvordan det hele løses må I mærke efter , hvad der vigtigt at snakke om og dele med de voksne, som I stoler på.
Du er velkommen til at skrive igen eller bruge vores smsrådgivning 25 80 60 60, hvis det hele spidser til. Vi svarer indenfor 24 t. Alle hverdage mellem kl.06.00 - 22.00. Hvis du skriver i weekend, vil du få svar næste hverdag.
De bedste hilsner Lærke