Mine brystvorter reagerer ikke
brevkassespørgsmål af
Victoria
13 år
Jeg har ok store bryster men jeg er ked af at mine brystvorter overhodet ikke reagere ved berøring. Min venindes bryster er ca. på størrelse med mine og hendes brystvorter reagere ved den mindste berøring og bliver hårde og stive og stritter helt vildt. Jeg synes det ser meget kvindeligt og atraktivt ud og hun er jo også glad for det. Uanset hvordan mine bryster bliver rørt så er brystvorterne bare helt flade og der sker slet ikke noget med dem. Det går mig noget på. Kan man gøre noget eller kan det ændre sig når jeg blir ældre? Eller må jeg bare leve med det?

Svar:
Hej Victoria
Jeg vil starte med at sige, at din besked får mig til at smile kærligt. De tanker du har, den måde du sammenligner din krop med dine veninders, tager mig helt tilbage til at være 13. For jeg tror, at det er den mest universelle ting mellem alle teenagere.
Så jeg vil meget gerne berolige dig, samt alle de andre teenagere der har de samme, hvis ikke meget tilsvarende, tanker:
Stort set alle de ting, du sammenligner mellem din krop og dine veninders, er helt normale. Du ved, teenage kroppe udvikler sig. Jeg er sikker på, at du snart må være dødtræt af at høre den sætning. Men den måde udviklingen sker på, er ikke lineær. Det vil sige, at der ikke er en bestemt rækkefølge tingene sker i.
Nogle bliver super høje og får større fødder som det allerførste der sker, men får måske former og menstruation senere. For andre kan det være omvendt. Eller måske kommer kropsbehåringen og menstruationen først, mens andet kommer flere år senere. Der kan være mange grunde til det, og folk der er klogere end mig, kan sikkert forklare hvorfor.
Hvad jeg dog ved med sikkerhed, er at for langt de fleste skal "det hele" nok komme.
Bryster er præcis ligesom resten af kroppen på det her punkt. Dog vil jeg også gerne nævne, at der kan være stor variation på, hvordan brystvorter reagerer. Og det gælder for folk med bryster i alle aldre. Selvom vores kroppe kan se meget ens ud, er der så mange små ting som spiller ind, at det alligevel kan blive ret forskelligt fra person til person. Men i stedet for at lade det blive ved det generelle, vil jeg gerne dykke ned i nogle af de ting der faktisk kan spille ind.
Noget af det der kan forklare det du oplever, er at bryster og brystvorter ikke nødvendigvis udvikler sig færdigt på samme tid. Selve brystvorten kan sagtens være fuldt udviklet udseendemæssigt, mens de små muskler der får dem til at stritte, måske endnu ikke er helt klar. Det er lidt ligesom at have en bil med motor, men hvor styretøjet stadig bliver monteret. Bilen er der, men den kører ikke helt endnu.
Derudover spiller dine hormoner en stor rolle. Østrogen, et af de vigtigste hormoner i puberteten, er med til at gøre brystvævet sensitivt og reagerende. Hvis din krop endnu ikke er nået til det punkt i udviklingen, hvor østrogenet for alvor er i gang, så kan det sagtens betyde at reaktionen simpelthen ikke er der endnu. Det er ikke noget du kan skynde på, men det er en meget sandsynlig forklaring.
Vidste du, at kulde faktisk også aktiverer de samme muskler? Det sker helt automatisk og det kræver ikke at brystvorterne er særligt sensitive endnu. Så der er faktisk en chance for at det allerede sker for dig, uden at du har lagt mærke til det. Næste gang du er kold, måske efter en tur i bad eller udenfor om vinteren, kan du prøve at holde øje med det. Hvis du oplever det, er det et lille bevis på at musklerne er der og virker. De har måske bare ikke fået det fulde signal til at reagere på berøring endnu.
Jeg håber at du, ud over at være blevet lidt tryggere ved hvordan kroppen udvikler sig, også tager med dig at alle går og sammenligner sig med alle andre. Og fordi ingen tør sige højt at de er usikre eller nervøse, så føler vi os helt alene i de tanker. Men det er vi ikke. Vi er altid vores egen største kritiker. Og vi har alle alt for travlt med at bekymre os om hvorvidt vi selv er forkerte, til at dømme andre for hvordan de ser ud.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus