Spørgsmål ang børneporno
brevkassespørgsmål af
Yrsa
17 år
Hej Cyberhus, Jeg er lidt forvirret omkring nogle ting angående børneporno, ud efter det opslag jeg har læst fra jer om deling ad krænkende billeder, som jeg håber i kan uddybe lidt på. Som jeg forstår det er det helt okay at man tager billeder (som under 18) i undertøj og bikini, og det er også okay at posere på en mere seksuel måde, men der må ikke være fokus på kønsorganerne. Hvad menes der præcist med “fokus på kønsorganerne”? I starten forstod jeg det som, at kønsorganer bare skal være dækket til, altså som de jo så ville være med underbukser eller bikini trusser, og at det handlede om at man bare ikke må være nøgen dernede på et billede, men nu er jeg blevet i tvivl om det er rigtigt. Hvis man tog et billede nede fra, som jo er en populær måde at posere og tage billeder på, så ville der jo være en slags “fokus” på den nedre del af kroppen. Hvis man poserede i sådan et billede med undertøj eller bikini, ville det så være børneporno fordi at kønsorganerne kommer på en anden måde i fokus end hvis det bare var et billede med almindeligt perspektiv, selvom at kønsorganerne er dækket til og at intet kan ses? Eller handler loven bare om at man ikke må være nøgen på billederne? Det gør mig i øvrigt lidt nervøs da jeg selv har taget sådanne billeder, både i bikini og i undertøj, hvor man måske godt kan sige at der er noget fokus på underlivet, men at jeg tilgengæld er dækket til af underbukser eller bikini.

Svar:
Kære Yrsa.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret over hvad man må og ikke må, og hvornår noget kan kategoriseres som børneporno - eller også kaldet seksuelt overgrebsmateriale med børn. Vi har tidligere beskrevet, at man gerne må posere på en seksuel måde uden at det kan betegnes som seksuelt overgrebsmateriale med børn, men der er sket en udvikling på området siden da, så nu definerer man også seksuelt overgrebsmateriale med børn som seksuelle poseringer. Men hvad der præcis er en seksuel posering vil nok være en vurderingssag og kommer an på konteksten, billedet tages i. Det hele handler om at beskytte børn, så det er ikke fordi man skal være bange for at tage ulovlige billeder af sig selv i bikini eller undertøj.
Ift. dit spørgsmål om, hvad fokus på kønsorganer betyder, så menes der nøgenhed, altså at man kan se kønsorganerne. Så du må gerne tage et billede af dig selv i bikini eller undertøj nede fra, som du beskriver, uden at det vil være "børneporno". Men det hele handler om konteksten. Hvis du poserer seksuelt, og nogen får fat i billedet og deler det uden dit samtykke og tilskriver det seksuelle kommentarer, så kan det godt være, at man kan betegne billedet som seksuelt overgrebsmateriale. Men hvis det skulle ske, er det ikke fordi du ville have gjort noget forkert ved at have taget et billede af dig selv i fx bikini, men nogle andre, som har misbrugt billedet. Igen handler det om at beskytte børn og unge mod at andre vil udnytte en.
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig, og ellers er du velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille