Underlivsundersøgelse ved gynækolog

brevkassespørgsmål

Underlivsundersøgelse ved gynækolog

brevkassespørgsmål af
Millus
18 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en pige på 18 år og jeg har haft noget med en fyr på 27 i 3 måneder (kalder ham bare Kasper), og vi er meget tæt på at være kærester. Vi har dog ikke haft sex endnu, fordi jeg er meget nervøs, da jeg er bange for at det gør ondt. Jeg har haft sex med 3 fyre og alle de gange jeg har haft sex har det gjort ondt og jeg har aldrig kunnet nyde det. Kasper er meget forstående og lyttende, og vi har snakket om at jeg skal tage til en gynækolog, hvilket jeg aldrig har været før. Vi er bange for at der er noget galt, fordi at sex gør så ondt på mig. Men problemet er bare at jeg er så mega ræd for den gynækolog og jeg synes det er så mega grænseoverskridende for mig. Ved ikke hvad jeg skal gøre:((

Mvh. Den nervøse pige:)

Svar:

Kære du

Jeg er ked af at høre at du har haft disse smertefulde oplevelser. Jeg håber det hjælper lidt at høre at det er faktisk meget normalt at sex gør ondt de første gange, og at det næsten altid er fordi den unge kvinde spænder op i bækkenmusklerne på grund af nervøsitet eller spænding. Og det er helt sikkert noget der kan arbejdes med!
Jeg kan godt forstå at du er meget nervøs over for tanken om at få lavet en gynækologisk undersøgelse. Det er alle kvinder første gang. Gynækologer og praktiserende læger er derfor meget vant til, at især unge kvinder er meget nervøse og spændte - og de er faktisk rigtig gode til at hjælpe kvinder igennem denne nervøsitet. Jeg vil helt klart anbefale at du tager en snak med din egen læge, som vil sikkert have lov til at undersøge dig inden du kan blive henvist til en gynækolog. Det skal nok blive bedre!

Mange hilsner

Lise

LiseJs billede
Lise har svaret på dette spørgsmål