Ocd og hypokonder

brevkassespørgsmål

Ocd og hypokonder

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 1 time siden

jeg har panikangst (hvilket er forfærdeligt)

jeg græder næsten hver aften og har ondt hele tiden forskellige steder på kroppen. min familie og jeg er igang med at finde psykolog. Men min spørgsmål er at jeg har en enorm ocd med mange ting fx så skal jeg have pilen på min computer præcis i midten, ting skal være helt lige eller at jeg skal røre ved noget lige mange gange med mine hænder ellers tænker jeg på det i lang tid hvilket er ENORMT irriterende at jeg ikke bare kan være ligeglad med det. Anden ting er at jeg er ENORMT hypokonder.. hvilket jeg tror har noget at gøre med at jeg har en stor angst for at dø.. hvor jeg ligger og græder om natten pga af det.. jeg bekymre mig over ALT jeg kan mærke i min krop. Fx hvis min finger snorre eller hvis min mave gør ondt. jeg kan begynde at græde over at jeg syntes at mine tænder er for løse og er bange for de ryger ud. Jeg er bange for alt. Og kan finde 5-10 nye ting hver dag. Min mor og søster siger hele tiden "neej der er ikke noget galt med dig, og nej du dør ikke af det" osv hver gang jeg siger noget jeg bekymre mig om hvilket er 5-10 gange om dagen. Kan godt forstå dem, men det fylder meget i mit hovede og kan ikke stoppe med at tænke og bekymre mig om min krop.

mit spørgsmål er om i ved hvordan jeg kan slappe af i mine tanker og bare lade det ligge og sige til mig selv at der ikke er noget unormalt eller farligt ved min krop osv. Det er virkelig ubehageligt og håber i kan hjælpe (ved godt at set har noget at gøre med min angst)

Svar:

Kære pige

Du har da urimeligt mange bekymringer at slås med. Jeg tror helt som dig at det hele handler om angst. Angst ser man typisk i mange forskellige former samtidig. Som panikangst, OCD, socialangst, angst for edderkopper mv - præcis som du beskriver det. Faktisk er der i gennemsnit een i hver folkeskole klasse, der bøvler med noget i samme stil som dig, så du er langt fra alene. Jeg er helt enig i, at du har brug for en psykolog. Du kan ikke blive ved at leve på den måde. Det er simpelthen for opslidende for dig. Heldigvis er angst noget, der kan behandles.

Det gode ved angst er at det ikke er farligt - "blot" mega ubehageligt. Man dør ikke af angst og det forsvinder ALTID igen. Kroppen kan ikke forblive i den samme ubehagelige tilstand mange minutter af gangen. Det man ofte vil forsøge i behandlingen er at udsætte personen for det, der er svært. Fx at pilen ikke er midt på skærmen, eller at røre ved noget en gang med en hånd og ikke med den anden. Det gør typisk at vedkommende bliver bange, men ved at udholde angsten finder man ud af, at den forsvinder, og at det forfærdelige man måske tror kommer til at ske ikke sker. Det lyder sikkert svært (og angstprovokerende) og kræver også, at man har en god terapeut som man stoler på ved sin side. Jeg synes således ikke du skal lege med det selv. I stedet skal I sætte alle krafter ind på at finde en god psykolog, der kan hjælpe dig med at komme videre. Jeg ved der er gode resultater med den terapeutiske retning, der hedder Kognitiv terapi. Her er der et behandlingsprogram, der hedder Chilled, som er udvikelt til unge med angst. Det forløber over 10-12 sessioner og der er ret gode resultater. Når det er sagt er der masser af andre gode terapeutiske retninger og metoder, der også kan hjælpe dig. Det vigtigste er at du finder en god psykolog du klikker med og føler dig tryg ved!

Ved ikke, om du kan bruge noget af det jeg skriver ovenover, til at give dig mere ro. Under alle omstændigheder lyder det som om det bedste for dig er, at finde en der kan hjælpe dig med problemet.

Alt det bedste fremover!

Mange tanker Maria

Marias billede
Maria har svaret på dette spørgsmål