Kan det være endometriose?
brevkassespørgsmål af
Pige
18 år
Hej, jeg er 18 år og har haft menstuation siden jeg var 11-12 og har altid døjet med store smerter og andre rigtig ubehagelige symptomer som bla. inkluderede en uge med depressionslignende symptomer, inden hver menstruation.
Det gik ud over min skolegang og jeg besluttede mig for at prøve P-piller for at dæmpe symptomerne for ca. et års tid siden. Siden da har jeg stadig følt smerte i perioder men på lidt en anden måde, og udover det har jeg haft smerter ved afføring og jeg har oplevet en stikkende smerte i den aller nederste del af min mave når jeg prøver på at komme af med afføringen. Jeg Googlede de sidstnævnte symptomer og der kom en masse artikler omkring endometriose frem, men siden smerten ved afføring først er kommet efter jeg har startet P-piller, kan det så virkelig være endometriose? Jeg lider af social angst og har meget svært ved tanken om at skulle til lægen, så jeg overvejer om det overhovedet er værd at få undersøgt

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål. Det kræver mod at stå frem og dele sine bekymringer om sin krop, specielt når der ikke er noget at se udefra.
Jeg forstår at du har smerter i forbindelse med menstruation, og at du nu også har smerter i forbindelse med afføring. Jeg kan også se at du faktisk har været aktiv på internettet og fundet frem til en mulig diagnose: Endometriose. Du har gjort et fremragende stykke forarbejde, der vidner om modenhed og interesse for egen krop.
Jeg vil starte med at sige at smerter op til og under menstruation kan skyldes flere årsager. Man kalder helt overordnet disse smerter for "dysmenore", og ses hos helt op til 90% af kvinder omkring 18 års alderen, hvoraf ca 10% af disse kvinder har så svære smerter at de ikke kan fungere i det daglige, når smerterne kommer. Dvs ca 1 kvinde i hver klasse. Disse smerter skyldes oftes kramper i livmoderen, men kan også skyldes andre årsager, som f.eks Endometriose.
Endometriose er en godartet tilstand, som dog kan give en del smerter. Endometriose skyldes at kvinden har livmoderslimhinde (endometrie) udenfor livmoderen. Det kan sætte sig som små pletter i toppen af skeden, i bughulen eller på tarm og urinrør. Dette ekstra lille område med slimhinde er ligesom kvindens almindelige slimhinde i livmoderen, følsom for hormonet Østrogen. Når kvindens østrogenniveau øges, sender det signal til kvindes livmoderslimhinde om at vokse og gøre klar til befrugtning – men samtidig opfatter de små pletter af livmoderslimhinde udenfor livmoderen disse signaler, og begynder altså også at vokse. Det kan give anledning til smerter. Og ligesom livmoderen afstøder slimhinden (menstruation), så bliver slimhinden udenfor livmoderen også afstødt, og det kan give lille blødning inde i bughulen, hvilket gør meget ondt. Man kan også have livmoderslimhinde i æggestokkene, så kan man få det vi kalder Chokoladecyster (pga farven). Når sådan en springer, frigives der blod til bughulen, og det gør også meget ondt.
For at stille diagnosen Endometriose, skal man ses af en speciallæge i gynækologi. Det kan ofte være meget svært at stille diagnosen, for man kan ikke tage blodprøver eller skanninger, der kan påvise tilstanden. Den sikreste måde er ved en kikkertoperation. For at komme til at tale med en gynækologisk speciallæge, skal du op til din egen læge, der kan henvise dig til gynækologen. Jeg kan godt forstå at det kan være grænseoverskridende at tale med sin egen læge om sådan noget, men du skal huske på at din egen læge har set 1000 som dig før, og han/hun kan hjælpe. Det er også helt ok at tage en veninde, søster eller mor med til lægen.
Behandlingen for Endometriose er i første omgang at forsøge med smertestillende medicin (håndkøbsmedicin – og husk at følge anvisninger!). Hvis det stadig ikke hjælper på smerterne, og det er noget der varer ved i måneder/år, så kan en operation komme på tale, hvor man går ind og forsøger at fjerne de pletter af livmoderslimhinde, der ligger udenfor livmoderen.
Jeg synes du skal prøve at tale med din egen læge om hvad muligheder der er, og evt blive henvist til en speciallæge i gynækologi, som kan undersøge dig og hjælpe dig bedst muligt.
Inden jeg slutter, skal jeg sige at de depressionssymptomer du har følt op til menstruation, formentlig vil være det vi i lægeverdenen kaldes humørsvingninger, og er helt naturlige. Depression er noget man har over en længere periode, og er en alvorlig tilstand, der ofte kræver hjælp.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh David