Mit hår

brevkassespørgsmål

Mit hår

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Heej jeg er en pige på 15 år. Jeg vil spørge nogle spørgsmål som jeg både er forvirret og bange for. Spørgsmålet er angående mit hår og hovedbund. Det er sådan at jeg har langt hår (under skuldrene), men problemet er at det er meget tørt. Da jeg var 8 år begyndte jeg at få lus og det var ikke bare normalt lus der gik efter 1 måned, men det lus blev i mit hår til jeg var 13 år. I den tid brugte jeg og min mor alt for at det kunne forsvinde. -Så kom der en tidspunkt hvor mit hår var fantastik, det var ikke tørt eller noget. Men så der jeg blev 14 og efter nogle måneder begyndte jeg at få lus men det forsvandt så igen efter 1-3 uger. Istedet fik jeg skæl og der brugte jeg nezoral shampoo og creme. Men så fik jeg nogle bumser som min læge sagde var svampe på ryggen. Og mit hår det blev sådan meget tørt + fedtet og kryllede sammen. Det begyndte at falde (hårtab) og gør det stadig den dag i dag, og er stadig tørt. Jeg er bange for at mit hårtab øger meget mere, og at jeg senere i 16-18 alderen bliver skaldet i steder i min hovedbund. -Mit hår det er tørt. -Har hårtab i perioder jeg ikke lægger mærke til. -Og det kryller sammen sådan jeg ikke kan tage det fik uden det falder. -Og min mor siger jeg måske kan have eksem, svampe eller fedtet lag i min hovedbund. For det har hun, hun har næsten ikke noget hår tilbage, men det skete jo for 5 år siden og da var jeg 10 år. Ingen i familien har sådan en mængde hårtab. -Jeg er tynd og 171 cm høj, 49 kilo. Kan det være årsagen? Nogle gode råd til hvad jeg kan gøre eller hvad det er? Hilsen M. :(

Svar:

Hej M.

Sikke en masse problemer, du har haft med dit hår og din hovedbund. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og bange, og jeg skal prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Jeg vil først fortælle dig lidt om, hvordan helt normalt hår kan være. Alle taber hår hver dag. Det er helt normalt at tabe ca. 100 hår om dagen. Hvis man har langt hår, lægger man mere mærke til det, fx fordi der sidder en masse hår i børsten, end hvis man har kort hår, hvor hårene bare falder af, uden at man lægger mærke til noget. Det er også helt almindeligt, at håret og hårbunden ændrer sig, når man går i puberteten. Hovedbunden og håret kan blive fedtet, fordi fordi talgkirtlerne i hovedbunden producerer mere talg.

Der kan være mange forskellige årsager til at man mister mere hår end normalt. Du skriver, at du er tynd. Hvis du ellers spiser normalt, vil jeg ikke mene, at det er årsagen til dit hårtab. Men hvis du prøver at holde vægten nede ved at motionere meget, spise mindre og evt. kaste op, kan det godt være det, der gør, at du mister håret, for håret skal bruge næringsstoffer for at vokse, og det får det fra sund mad.

Hvis du har menstruation og bløder meget, kan man få jernmangel, og det kan gøre, at man mister hår på hovedet. Det kan du få tjekket hos din læge. Du kan også få din læge til at se på håret, hvis du og din mor tror, det kan skyldes svamp eller eksem, for det kan behandles.

Der er forskel på, om man mister håret lidt over det hele, eller om man mister det, så der kommer skaldede pletter. Pletskaldethed kaldes også alopecia areata. Det er der 1% af alle folk, der har, og ofte begynder det i barndommen eller ungdommen. I de fleste tilfælde vokser håret ud igen. En hudlæge kan give noget creme eller indsprøjtninger i hovedbunden, der kan bremse hårtabet, hvis det er pletskaldethed.

Som du kan se, kan hårtab være helt normalt, og det kan også skyldes en masse forskellige ting - også mange flere, end jeg har skrevet om her. Jeg synes, det kunne være en god idé for dig at gå til din læge sammen med din mor. Så kan I fortælle om forløbet, og din læge kan se på dig. Måske bliver du henvist til en hudlæge. De ved nemlig også en masse om hår.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis det er noget, du gerne vil snakke med nogen om, kan du også skrive ind til chatten. Der sidder voksne, der meget gerne vil lytte, og man kan være helt anonym.

Kærlig hilsen Christine