Hvad sker der
brevkassespørgsmål af
Emily
16 år
Hej, 16 årig pige
Jeg har i et stykke tid haft et lille problem med min kønsdel, det startede med at når jeg havde sex med min kæreste så var det som om at han slidte den nederst del altså under hullet så det begynder og svie i 3-4 dage efter også stopper det men så når jeg er sammen med min kæreste igen (vi ser cirka hinanden vær 2nd uge) og så har sex igen så begyndte det og svie og gøre ondt men det har det ikke gjort før, han var min første gang og vi har været sammen i over et år, men så her for cirka 4 uger siden begyndte det og gør virkelig ondt inden i også som om jeg mistede min mødom igen, for det gør kun ondt til at starte med, det blev lidt være for 2 uger siden, men så i den her weekend gjorde vi det fredag og det gjorde rigtig ondt men kunne godt holde det ud, og den her weekend troede jeg så jeg fik min mens igen, men det varede kun en dag, men om aftene der jeg gik på toilet, hang der noget ud af mig som jeg tror var et barn men er ikke sikker for har før haft sådan små klumper blod der kommer med ud, men det her så virkelig anerledes ud og min kæreste tror det var en spontan abort, har været på p-piller i langtid nu men der var en weekend for ja cirka 6 uger hvor jeg glemte det men der kom han ikke, så ved ikke om det stadig er muligt på grund af presperm har læst at der også er en meget lille sandsynlighed for at man kan blive gravid af det, og han tror måske at en grund til jeg mistede den var fordi jeg skiftede til p-stav men fortsatte med at tag de sidste 12 p-piller, men ja efter det lørdag har det gjordt så utroligt ondt når vi har sex nok værre end der jeg mistede min mødom men kun til at starte med men det svier også stadig der nederst, ved ikke hvad der er sket med mig siden det hele er begyndt og gøre så ondt, ved godt man kan tag til en gynækolog men tænkte at hvis nogen her inde havde et råd eller kender noget til det og jeg så kunne slippe ville det være fedt..

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå er der flere spørgsmål.
1) Smerter i skeden ved samleje
2) Kortvarig blødning fra skeden
For at svare på det første spørgsmål. Smerter under samleje kan opstå af flere årsager. Det kan være du har en mindre svampeinfektion der gør at dine slimhinder er følsomme og det derfor er smertefuldt når du har sex med din kæreste. Hvis du har lagt mærke til om der er øget udflåd eller det lugter anderledes dernede kan det være en ubalance i den normale bakterie- eller svampeflora som kan have medført en mindre infektion. Dette er meget normalt, og kan heldigvis nemt behandles. Smerten du beskriver under din skede kan også skyldes en mindre revne eller sår - prøv at undersøge det med et spejl hvis du er i tvivl.
Det andet spørgsmål er lidt mere kompliceret. Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvorfor du havde en kortvarig kraftig blødning. Nogle gange kan menstruationsblødningerne variere i længde og mængde, og nogle gange kan der komme klumper ud sammen med menstruationsblodet, som typisk er halv-størknet blod eller lidt af slimhinden fra livmoderen (som man jo bløder ud under menstruationen).
I sjældne tilfælde kan det også være en spontan abort. Man kan godt blive gravid hvis man dyrker ubeskyttet sex og manden ikke kommer. Som du selv skriver er der sædceller i præspermen (den klare væske der kommer når fyren får erektion), og dette kan i nogle tilfælde være nok til at man bliver gravid.
Uanset hvad så synes jeg du skal opsøge din læge. Jeg er sikker på at din læge kan svare på dine spørgsmål, og jeg tror det er en god ide at blive undersøgt.
Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge