"Klumper" i menstruationen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg har haft menstruation siden jeg var 10. Så altså 6 år, hvor menstruationen har været meget regelmæssig og ens fra gang til gang. Jeg bløder altid voldsomt, og har altid gjort det... Nu til mit spørgsmål. Af og til under min menstruation, kan der komme sådan nogle store tykke klumper ud. De er oftest omkring 2cm brede og 3cm lange, og ligner ikke rigtig blod, men er svøbt ind i store mængder af det. Klumperne kommer ikke altid hver måned, og heller ikke hver dag i løbet af ugen. Men jeg har oplevet dem komme af og til, siden min første menstruation for 6 år siden. Jeg håber min beskrivelse af klumperne var god nok til at I forstod det. For jeg er utroligt nysgerrig, og vil meget gerne høre hvad det egentlig er?
Jeg har aldrig nævnt det for andre, og heller ikke min læge. Så jeg håber selvfølgelig ikke at det er noget "farligt", en sygdom, eller på anden måde noget jeg burde have taget alvorligt.
Jeg håber I kan hjælpe mig!
På forhånd mange tak!!

Svar:
Hej med dig
Selvfølgelig kan vi hjælpe dig. :)
Jeg kan forstå at din menstruation periodevis er klumpet, hvilket bekymrer dig. Lad mig slå fast med det samme, at det bestemt ikke lyder som noget farligt. Der er nemlig sådan, at når man har menstruation så er det den inderste del af livmoderen der bliver frastødt hvorved der også opstår noget blødning. Dette inderste lag af livmoderen bliver ofte udskildt i større eller mindre klumper, der kan variere fra gang til gang.
Det du skriver lyder med andre ord fuldstændig normalt. Håber mit svar har beroliget dig lidt.
Med venlig hilsen
Morten