Kløe omkring Anus og skeden
brevkassespørgsmål af
Caroline
15 år
Jeg har her de sidste par dage haft sådan en fordærdentligt kløen omkring min endetarms udgang, det er så ulideligt at jeg har meget svært ved at falde i søvn. nogle gange klør det også ved skeden, men dog slet ikke i samme grad som ved anus. Det skal lige siges det ikke svier overhovedet ikke, men det klør og er utroligt irritabelt. udover det er min afføring ik diarré men Det ligner langt fra mit normale afføring, da mit nuværende er meget mere "løs" i strukturen.
Har virkeligt brug for at vide hvad der kan gøres og hvad det kan være.
Håber du/i kan hjælpe
-Caroline

Svar:
Kære Caroline
Du har i nogle dage haft kløe ved endetarmen og lidt ved skeden. På samme tid har din afføring været mere løs, end den plejer at være.
Jeg kan godt forstå, at du er meget generet af kløen. Det kan være enormt generende.
Jeg kan ikke fortælle dig lige præcis, hvorfor du har den kløe. Det vil kræve en undersøgelse af endetarmen, hvor man som læge kigger på endetarmen og evt mærker efter inde i endetarmen med en finger. Men jeg vil meget gerne komme med et bud:
Du nævner selv, at afføringen har været mere løs i en periode. Det kan måske være en madforgiftning eller noget nyt i din livsstil (fx mere sport og bevægelse, ændrede kostvaner mm?), der gør at afføringen er ændret. Madforgiftning er nærliggende hvis andre i familien eller skolen har været syge med løs afføring og/eller opkastinger på samme tid.
Når man har løs afføring og især hvis den kommer mange gange om dagen, kan det irritere de tynde slimhinder og huden ved endetarmsåbningen - og det giver kløe. Det er ikke i sig selv farligt men enormt generende. Det vil ofte blive bedre, når afføringen bliver normal igen. Man kan med fordel i en periode skylle sig ved endetarmen med bruser efter toiletbesøg i stedet for at tørre med toiletpapir, da papiret slider mere på huden.
Der findes også noget lokalt bedøvende creme, man kan købe på apoteket. Men jeg synes, at du skal se, om det går over af sig selv og evt. selv kigge en gang på din endetarm med spejl for at se om alt ser normalt ud. Hvis kløen fortsætter over flere uger eller der er noget unormalt at se, vil jeg anbefale dig at bestille en tid til din læge for at få det undersøgt, da der kan være tale om en hæmoride, udslæt eller endetarmsrift, som kan behandles.
Jeg håber, at kløen er gået over/blevet bedre, eller at du finder ud af det med din egen læge.
Mvh. Jens