Katastrofe tanker og tvivl..
brevkassespørgsmål af
Fie
23 år
Jeg har i noget tid gået og bemærket tanker i mit hoved, jeg ikke før har tænkt på måske forekom. Jeg oplever hvad jeg tænker kan kaldes 'katastrofe tanker'
De opstår i alle mulige situationer.. Fx, når jeg køre tog, og mærker en rystelse i toget, der tog jeg mig selv i at tænke og faktisk blive Bange for - hvad nu hvis vi køre af sporet? Dør jeg? Hvordan sørger jeg for at overleve hvis det sker?
Når jeg cykler i trafikken er jeg konstant bange for alt det er større end en person bil - tanker som fx 'hvordan mon det vil føles at bli kørt ned? Har de det mig, vil han ramme mig bevidst? Hvordan skal jeg kontakte fx studiegruppe og fortælle jeg ikke ka og komme til aftalt tid, vil de hade mig for det?
Sådan er det i rigtig mange situationer, og jeg synes faktisk det et ret ubehageligt at jeg bliver så bange, at jeg faktisk bare vil blive hjemme i min seng, i min lejlighed hvor jeg er tryg..
Jeg har bemærket at det især er kommet efter min nye læge har sagt til mig at jeg lyver. Jeg fik for 7 år siden påvist en alvorlig rygskade hos en privat kiropraktor og blev færdig behandlet der. Men nu driller det igen og kontakter egen læge der påstår jeg lyver da det ikke står i min journal.. Han nægter at undersøge mig eller sende mig videre fordi jeg stritter imod nogle fysiske øvelser han vil have mig til at lave. Men de øvelser var netop det der gjorde at jeg for 7 år siden blev lammet af smerter fra hoften og ned og er derfor VIRKELIG bange for det skal ske igen, da jeg er en ung kvinde med livet foran sig.. Jeg begyndte at tvivle helt vildt på mig selv efter at den her læge sir jeg lyver og sir jeg intet fejler, jeg har i 7 år oplevet store voldsomme smerter der eftersigende stammer fra ryg skaden men nu påstår han det er indbildt.. Jeg kan fysisk ikke være i mig selv mere og kan ik holde ud af være omkri andre mennesker fordi jeg blir overbevist om at de taler ondt om mig og synes jeg er en løgner ligesom min læge... :/
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...

Svar:
Kære Fie
Det er en svær situation du står i. Den slags tanker er ikke rare at have, men kan langt hen ad vejen være normale. Det der ikke lyder normalt er, at du bliver bange. Tidligere har du måske haft lignende tanker, men været i stand til at ignorere dem. Omvendt vil jeg sige til dig, at det er rigtig godt, at du stadig kommer ud. BLIV VED MED DET. Det er SÅ vigtigt, at du ikke gør det du finder lettest, nemlig at blive hjemme under dynen. Så bliver det bare endnu sværere at komme ud igen, og katastrofetankerne får lov at tage helt over. Jeg ved det er svært, men i det lange løb er den lette løsning, den der kommer til at koste dyrt.
Når jeg læser din historie tænker jeg du skal ses af en psykiater eller psykolog, så du kan få noget hjælp til den del. Det er også muligt at du skal henvises til et eller andet for ryggen, det er sværere for mig at vurdere. Som du beskriver dit forhold til din aktuelle læge, har jeg svært ved at forestille mig at du vil synes det er fedt at fortælle ham om dine katastrofetanker og angsten, hvilket du bliver nødt til for at komme videre i systemet. En mulighed er at skifte læge. Det virker ikke til, at I kommer til at være på bølgelængde lige med det samme - hvis man skal sige det på en pæn måde.
Håber mit svar kan bruges og at du finder en vej mod at få det bedre snart.
Mange tanker Maria